بهترین فعالیت ها در زمینه ترویج فرهنگ حجاب چه می باشد؟

۲۷ مهر ۱۴۰۱ 4573

• بهترین فعالیت ها در زمینه ترویج فرهنگ حجاب چه می باشد؟
اوّل: باید اهمیت مسئله‌ی حجاب و مزایا و مقدار لازم آن را بدانیم که علّت و حکمت الزام حجاب از جانب خدای متعال چیست؟ برای آگاهی نسبت به این امور، آگاهی به شخصیّت انسان و این‌که در روابط اجتماعی خدای متعال برای ما چه خواسته لازم است. شخصیّت واقعی انسان که چه جایگاهی در نظام هستی دارد و خدای متعال چه جایگاهی برای او قائل شده است شناخته شود.
دوم: امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات و حیوانات در چه اموری است. حجاب یکی از این جنبه‌های حفظ شخصیّت انسان را عهده‌دار است.
در مقابل، آسیب‌هایی که برای بدحجابی یا بی‌حجابی مطرح شده است اعم از آسیب‌های دینی، اجتماعی و سیاسی را استقصاء کرده و به دست بیاوریم و مورد توجّه قرار داده و بازگو کنیم.
سوم: سخنان دانشمندان وکسانی که در دین ما هم نیستند، امّا پیرو عقلانیّت در زندگی هستند در مسئله‌ی حجاب و مزایای آن را به دست آورده و آن ها را ترویج کنیم.
بعد از آن به نظر می‌رسد که باید یک حرکت اجتماعی در جامعه‌ی دینی برای ترویج مسئله‌ی حجاب شکل بگیرد. در رأس این فعّالیّت‌های اجتماعی، حاکمیّت دینی قرار دارد که مسئولیّت‌های بسیار سنگینی بر عهده دارد. مسئولیّت‌هایی که دولتمردان و دولت اسلامی در شئون گوناگون، مخصوصاً قوای مجریه بر عهده دارند و باید آن را انجام دهند که در غیر این صورت مبتلا به گرفتاریهای غیر قابل جبران می شوند.
و در نهایت، چون جامعه‌ی اسلامی باید از مسئله‌‌ی فحشا و منکرات سالم باشد و حجاب یکی از مسائل مهمّ دوری از این فحشای اجتماعی است، باید قوانین الزامی در سطح جامعه‌ی اسلامی تدوین شود که دستگاه قضایی متخلّفین را با مجازات‌های مناسب به جزای کارشان برساند. چون قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ» ، برای آن کسانی که دوست دارند فاحشه و کارهای زشت در جامعه رواج پیدا کند عذاب دردناکی خواهد بود. این عذاب دردناک هم باید در دنیا با قوانین الزامی و اجرایی ظهور پیدا کند، هم در آخرت که برای این افراد خواهد بود.
یکی از چیزهایی که باید برای آن قوانین الزامی شکل بگیرد مسئله‌ی حجاب است که یک حداقل‌هایی را دارد. زنان با وقار و حفظ جایگاه زن بودن، همین‌طور مردان با پوشش مناسب در جامعه ظهور و بروز داشته باشند. ما در پیاده کردن فرهنگ دینی خود نباید از فرهنگ‌های دیگر تقلید کنیم و به فرهنگ‌های دیگر کار داشته باشیم. هر جامعه‌ای، هر دینی یک رسم و رسوم خاصّی دارد. به سایر جوامع نباید کاری داشته باشد. ما باید این مسائل جمعی را انجام دهیم تا این‌که این مسئله به صورت فرهنگ اجتماعی در بیاید.
همان‌طور که رضا خان بی‌حجابی را اجباری کرد و این فحشا را ایجاد کرد، ما هم باید حجاب را به نوعی با برنامه‌های مناسب در جامعه پیاده کنیم که فرهنگ غربی از جامعه‌ی دینی ما خارج شود. همانطور که برای مفاسد اقتصادی یا بهداشتی قوانینی تدوین و تصویب می شود و مجریان امور ملزم بر مراعات آن می شوند تا جامعه به رکود یا انحطاط اقتصادی یا بهداشتی دچار نشود و برای سلامت در آن ها نیز قوانین مناسب تدوین و تصویب می شود تا جامعه به سلامت و رشد مادی و جسمانی برسد.

دیدگاه‌ها

تماس با ما