ماه_مبارک_رمضان

۰۵ فروردین ۱۴۰۲ 4896

#حق_روزه
:استاد تحریری
:روزه؛ حجاب از آتش
:تکلیف‌های الهی و وظایفی که از ناحیه شرع مقدس صادر شده، بدون حکمت و مصلحت نیست.
:در روایات ائمه -علیهم السلام- این حکمت‌ها به صورت مسائل اخلاقی و روحی بیان شده است و روزه هم از این قاعده کلی مستثنا نیست و علاوه بر آثار مفید جسمانی، در #تکامل_روحی انسان نیز بسیار مؤثر است.
:روزه‌ی ماه مبارک #رمضان، به جهت شرافت امت اسلامی بر آن‌ها واجب شده است. البته پیامبران گذشته، خودشان این حکم را داشته‌اند به همین خاطر بنا بر برخی روایات آیه‌ی: {کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ} همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد. به خود پیامبران تفسیر شده است.
:همان‌گونه که ما می‌توانیم به بعضی از مراتب عالی ایمان، به وسیله‌ی پیروی از پیامبر بزرگوار و اهل بیت عصمت و طهارت –علیهم السلام- برسیم، پیامبران گذشته نیز این مقامات را داشته‌اند. وجود این وسائط فیض، لطف و عنایت ویژه‌ای است که خدای متعال به پیامبر گرامی اسلام –صلی الله علیه و آله- فرموده تا از این طریق، امت اسلامی به فضایل ومزایایی دست پیدا کنند و یکی از آن‌ها روزه است که هم جنبه‌ی ایجابی دارد و هم جنبه‌ی استحبابی.
:جنبه‌ی ایجابی؛ آن‌چه در روزه بر انسان است این است که اختیاراً در محدوده‌ای از زمان، اموری را بر خود حرام کند. روزه از این جهت مانند نماز و حج احرام ویژه‌ای دارد. اولین احرام امساک در خوردن پس از نیت خالص و امساک از انجام اموری است که در روز بر انسان مباح است. انسان با این کار، یک تمرین الزامی برای اصلاح نفس پیدا می‌کند.
:شرع مقدس با ترغیب‌ها و سخنان لطیف، می‌خواهد انسان‌ها تحت لوای شرع، به درجه‌ای از طهارت برسند و #مؤمن باید به اندازه‌ی معینی، خود را به ریاضت‌های لازمی عادت دهد. تا انسان خود را به ریاضت نیندازد، جنبه‌های معنوی مخفی در او ظهور نمی‌کند. معادن هم اگر بخواهند خالص شوند، باید در شرایطی قرار گیرند؛ آتش به آن‌ها بخورد؛ ناراحتی‌ها را تحمّل کنند تا به حسب وجودی خود، ناخالصی‌ها از وجودشان کنار برود.
:آن‌چه انسان را بالا می‌برد خالصی‌هاست که مراتبی دارد و مرتبه‌ای از رسیدن به خالصی‌ها، انجام روزه است. قرآن کریم پس از بیان وجوب روزه می‌فرماید:
{لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ}
باشد که باتقوا شوید.
:بنابراین روزه‌دار در حقیقت به مرحله‌ای از تقوی ملتزم شده و با انجام صحیح روزه، به مراحل دیگر تقوا می‌رسد. همان‌گونه که برای هدایت مراتبی است و می‌فرماید:
{ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ‏}
این، کتابی است که در آن شکی نیست، هدایتی برای متقین است.

:برگرفته از کتاب انسان و گستره حقوق بندگی

دیدگاه‌ها

تماس با ما