جلد اول کتاب «شرح حدیث اربعمائه» رونمایی شد

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ 8007

به گزارش صراط مستقیم به نقل از شفقنا جلد اول کتاب «شرح حدیث اربعمائه» اثر آیت الله محمدباقر تحریری با حضور سردار وحیدی «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» رونمایی شد.

آیین رونمایی از جلد اول کتاب «شرح حدیث اربعمائه» اثر آیت الله محمدباقر تحریری همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) با حضور سردار وحیدی «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» اساتید، علما و فضلا در مرکز تخصصی اخلاق و معنویت رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود تحریری «معاون فرهنگی مرکز تخصصی اخلاق و معنویت» در گفت و گو با خبرنگاران به معرفی این اثر پرداخت و اظهار داشت:

راوی حدیث «اربعمئه» امام صادق(ع) است که از جد بزرگوار خود امیرالمؤمنین(ع) نقل می کند که ایشان در یک مجلس ۴۰۰ مطلب از مصالح مسلمین را برای اصحاب خود بازگو نمود. منبع این حدیث شریف دو کتاب شریف «خصال» و «تحف العقول» می باشد، البته مرحوم علامه مجلسی نیز به نقل از شیخ صدوق این حدیث شریف را در جلد ۱۰ بحارالانوار آورده است.

معاون فرهنگی مرکز تخصصی اخلاق و معنویت، حدیث «اربعمائه» را الگوی مناسبی برای سبک زندگی اسلامی دانست و تصریح کرد: در میان این ۴۰۰ فراز از حدیث شریف، مطالب طبی، فقهی، اعتقادی، اخلاقی و معرفتی وجود دارد، و حتی بعضاً با اشاره به آیات قرآنی، در واقع به نوعی گریزهای تفسیر قرآن نیز در آن یافت می شود؛ از این رو، این حدیث شریف می تواند در ساحات مختلف حیات انسانی مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نظر می رسد این حدیث در واقع ارائه یک الگوی مناسب برای چگونه زیستن و پرداختن به سبک زندگی اسلامی محسوب می شود.

او افزود: استاد آیت الله تحریری از سال ۱۳۹۰ به مدت هفت سال، مباحث اخلاقی شب های پنج شنبه خود را در مدرسه عالی امام خمینی(ره) به شرح فرازهای این حدیث شریف اختصاص دادند.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری اظهار داشت: جلد اول شرح این حدیث شریف که همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) رونمایی شد، حدود ۱۰۰ فراز ابتدای این حدیث شریف را شامل می شود؛ البته تمرکز استاد بیشتر بر روی شرح فرازهای اخلاقی و اعتقادی این حدیث شریف بوده و در فرازهای طبی و امثال آن به توضیح مختصری بسنده کرده اند.

او به بیان نقاط قوت این اثر پرداخت و گفت: نقطه قوت و تمایز این اثر از دیگر آثار استاد و دیگر آثار مشابه در زمینه شرح احادیث اهل بیت(ع)، اتکا و اکتفا به لبّ و جان کلام اهل بیت(ع) بوده است؛ در واقع، سعی بر این شده است که دسته بندی کتاب به صورتی باشد که طلاب و به خصوص مبلغینِ سبک زندگی اسلامی با در دست داشتن این کتاب بر روی منبر و ایام تبلیغی به سهولت بتوانند نکات هر فراز را برای مخاطبین به سلیس ترین بیان تشریح کنند؛ از این جهت، بیانات استاد در هر فراز ثبت و ضبط شده و سپس حتی المقدور خلاصه شده و ذیل هر فراز هشت نکته دارد.

معاون فرهنگی مرکز تخصصی اخلاق و معنویت تصریح کرد: از دیگر نقاط قوت این کتاب، در جهت تهیه و تنظیم استفاده از منابع متقدم و ارجاع به متون دست اول حدیثی و روایی است؛ در واقع، سعی بر این بوده است که ارجاع به کتاب حدیثی متأخر و سده های اخیر به کمترین حد ممکن باشد.

او افزود: مطالب ۱۰۰ فراز از این حدیث در ۳۲۵ صفحه در جلد اول تهیه و تنظیم شده است؛ همچنین، جلد دوم این اثر به همان روش جلد اول به اتمام رسیده و در مراحل ویراستاری و تمهید برای چاپ است.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری اظهار داشت: در این کتاب سعی شده است که مطالب کتاب سلیس و همه فهم بوده و طلاب سطوح مختلف و حتی دانشجویان نیز مورد استفاده قرار دهند و محتوای این اثر، کمکی باشد برای مبلغینی که علاقه­مند به ارائه سبک زندگی اسلامی هستند.

دیدگاه‌ها

تماس با ما