چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
روش مبارزه با طاغوت
چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
دوران امامت سه امام بزرگوار پس از واقعهی عاشورا، یعنی امامان سجاد، باقر و صادق علیهمالسلام را میتوان دورهی تبیین فکری، علمی و فرهنگی اسلام ناب دانست. در این دوران بود که امام سجاد علیهالسلام با تلاش علمی خود و نیز با بهرهگیری از قالب مناجات و دعا، به بازسازی پایههای اسلام ناب پرداختند. در ادامهی حرکت ایشان، امام باقر علیهالسلام هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین نمودند و سپس امام صادق علیهالسلام پایههای دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه را تثبیت کردند.
العلم سلطان
آنچه در این نوشته به آن میپردازیم، اهتمام حضرت صادق علیهالسلام به یک ضلع مهم در حکومتداری و تمدنسازی، یعنی «علم» است. درواقع به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که چرا حضرت به نهضت علمی روی آوردند؟ در ادامه هم به این سؤال دوم پاسخ میدهیم که نهضت علمی حضرت چه ویژگیهایی داشت؟
دلیل ضرورت توجه به این بُعد آن هم با این نگاه، این است که توجه خاص حضرت به علم در چنین موقعیت زمانی نشانگر این است که برای دستیابی به «قدرت» باید بر «علم» تکیه کرد. و جامعهی اسلامی را با تکیه بر «علم» استوار ساخت.
دلیل دیگر بر ضرورت بحث در این بُعد، نگاه منفی عدهای به حقیقت علم است. بعضی متأسفانه اصل جهاد علمی و عدم مبارزهی ظاهری امام صادق علیهالسلام را نکتهای منفی میدانند و دوران امامت چند ده سالهی ایشان را بیفایده میخوانند! این سادهاندشی از آن روست که اینان قدرت علم و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن را نادیده انگاشته و مقصود و هدف امام علیهالسلام از این نهضت را درک نکردهاند. در صورتی که در نگاه آن حضرت، علم یک قدرت اصلی و اساسی در تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی است؛ همانطور که در روایت فرمودهاند: «العلم سلطان».
سه بُعد مبارزه امام صادق علیهالسلام
به همین دلیل در دوران امام صادق علیهالسلام آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی فراهم شد و این هدفی بود که خط کلی زندگی امام صادق علیهالسلام را تشکیل میداد؛ همانگونه که خط و استراتژی کلی امامت این است، رهبر معظم انقلاب دربارهی این خط کلی فرمودهاند: «استراتژی کلی امامت، ایجاد انقلاب توحیدی و علوی است. […] لازمهی منطقی این خط مشی کلی، دعوتی همهگیر است در سراسر محیط عالَم اسلام به تلطیف جوّ اشاعهی فکر شیعی در همهی اقطار.»
حضرت صادق علیهالسلام در سه بُعد برای تشکیل حکومت اسلامی و تأسیس تمدن اسلامی تلاش کرده و این سه محور را در دستور کار امامت چندین سالهی خود قرار داده بودند، زیرا شرایط و اقتضائات خاص آن عصر، حضرت را مصمم به این تلاش مینمود. از طرفی، فرصت مناسب برای احیای امر امامت و ابراز حقیقت امامت پدید آمده بود. تشکیلاتی پنهانی و قوی نیز تفکر شیعی را در اقصینقاط سرزمین اسلامی گسترانده بود. همچنین زمینهی بسیار خوبی برای ترویج علم ایجاد شده بود. این سه، همان نمودارهای بارز زندگی امام صادق علیهالسلام است. حضرت در این سه بُعد به مبارزهای خستگیناپذیر برخاستند و تا آخرین لحظات عمر شریفشان دست از آن نکشیدند. ایشان به عنوان یک «مبارز» واقعی در سه محور فوق به مبارزه با حکومت ستمگر وقت پرداختند و پایههای آن را تضعیف کردند تا پایههای حکومت اسلامی را پیریزی کنند. رهبر معظم انقلاب بهخوبی این سه بُعد را اینگونه ترسیم مینمایند:
«نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق علیهالسلام را […] به این شرح یافتهام:
۱- تبیین و تبلیغ مسألهی امامت
۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوهی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی
۳- وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی.»
زمامداران که از آگاهیهای دینی کمنصیب بودند، در صدد برآیند که این کمبود را به وسیلهی رجال دینی وابسته به خود تأمین کنند و با الحاق فقها و مفسران و محدثان مزدور به دستگاه حکومت، این دستگاه را باز هم ترکیبی از دین و سیاست سازند. اینان طبق میل و فرمان زمامدار ستمپیشه، بهسهولت میتوانستند احکام دین را به اقتضای مصالح تغییر داده و در پوششی از استنباط و اجتهاد حکم خدا را دگرگون سازند.
این سه نمودار «امام»، «امت» و «علم»، در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی است. هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب میکرد که امام صادق علیهالسلام ضلع سوم تشکیل حکومت را «علم» قرار دهند، ولی واقعیت این است که علم همیشه به عنوان یکی از مهمترین پایههای قدرت در تشکیل نظام اسلامی بوده است. نکتهی مهم این است که حضرت در تمام این ابعاد، فرصت بسیار مناسبی برای تشکیل حکومت داشتند؛ بهترین فرصت برای تبیین مسألهی امامت و رهبری فکری-سیاسی ائمه. امام بهترین فرصت برای گسترش و استفاده از تشکیلات پنهانی شیعه و تربیت انسانهای نخبه و صالح امت و نیز بهترین فرصت برای توسعهی علمی و معارف دینی را ایجاد کرده و در اختیار داشتند.
مرد مبارزه برای زمینهسازی حکومت اسلامی
رهبر انقلاب ماهیت نهضت علمی امام صادق علیهالسلام را اینگونه تبیین میکنند: «همهی کسانی که فعالیت سیاسی امام را نادیده گرفتهاند، بر این سخن همداستانند که امام صادق علیهالسلام وسیعترین -یا یکی از وسیعترین- حوزههای علمی و فقهی زمان خود را دارا بوده است. در این میان چیزی که از نظر بیشترین کاوشگران زندگی امام پوشیده مانده است، مفهوم سیاسی و متعرضانهی این عمل [است].»
زندگی سراسر مبارزهی امام صادق علیهالسلام را باید از این زاویه نگریست و در این صورت است که نقش ایشان به عنوان یک شخصیت مبارز جلوه میکند و آشکار میشود، منتهی مبارزهای در قالب «قدرت علمی». رهبر انقلاب نیز بر نگاه از همین زاویه تأکید دارند و میفرمایند: «امام صادق علیهالسلام مرد مبارزه بود […] مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق علیهالسلام زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را -که همان حکومت راستین اسلامی است- بر سر کار بیاورد.»
دیدگاهها