رابطهى عبادت و عبودیّت-قسمت دوم
#سیر_الی_الله
رابطهى عبادت و عبودیّت
عبادت با اطاعت صحیح و خضوع باطنى در شؤون گوناگون زندگى از حق تعالى، #پردهها_و_حجابهاى موجود بین خالق و مخلوق را برمىدارد تا آن جا که سالک، به مشاهدهى جمال محبوب نایل گردد و همان عبادتى که تاکنون نردبان ترقّى و #تکامل_سالک محسوب مىشد، در این مرتبه، دریچهى مشاهدهى اسماى جمالى و جلالى حضرت حق ـ جلّذکره ـ مىگردد و به واسطهى عبادت، در #عالم_ملکوت سیر مىنماید.
به همین جهت به امام على ـ علیهالسّلام ـ در نماز، حالت غشوه دست مىداد و نیز حضرت امام سجاد ـ علیهالسّلام ـ هنگام نماز، از خود بىخود مىشد و حضرت امام صادق ـ علیهالسّلام ـ در حال نماز، مدهوش گردید و چون مردم علت آن را پرسیدند فرمود: «همواره آیات قرآن را در نماز تکرار نمودم تا آن که آن را از گویندهاش شنیدم.»
پس ادّعاى برخى از #عارف_نمایان که ظاهر شرع را از باطن آن و شریعت را از طریقت تفکیک مىکنند و انجام عبادت را تا قبل از رسیدن به مقام یقین لازم مىدانند ولى پس از آن، انجام اعمال عبادى را لازم نمىدانند، اشتباه و سخیف است؛ زیرا پس از رسیدن به مقام یقین، حقیقت عبادت که انس با محبوب و بهرهمندى از اسماى جمالى و جلالى او است، آغاز مىگردد و تا این مرتبه، حقیقت عبادت و بندگى ظهور نیافته بود. به همین جهت واصلان حقیقى و راهیافتگان به کوى دوست به عبادتِ پروردگار عشق مىورزند و هرگز از آن، احساس خستگى و ملال نمىنمایند.
دیدگاهها