دنیازدگى و ابعاد آن-قسمت چهارم

۱۲ آذر ۱۳۹۹ 3706

#سیر_الی_الله

دنیازدگى و ابعاد آن

ریا

داشتن انگیزه‏ى خوب در اعمال، نشان‏دهنده‏ى همّت بلند انسان و سلامت روح و جان او است و در این صورت پس از عمل هم، تأثیر مثبت و مطلوبى بر جان او مى‏گذارد. البته عکس آن نیز صادق است و کارهایى که قصد قربت در صحّت آن شرط است اگر براى غیر خدا یا شریک قرار دادن غیر او در عمل، انجام شود، مانند عبادت‏ها، باطل است و اگر انسان آن را به قصد قربت، اعاده یا قضا نکند، مؤاخذه نیز مى‏شود.

اخلاص مراتبى دارد و براى هر مرتبه‏اى اثر ویژه‏اى است که عمل را از ناخالصى‏ها دور مى‏گرداند، فراگیرى علم یا تعلیم آن به دیگران نیز از تقدّس خاصى نزد عاقلان، و دین مقدس اسلام و ائمه ـ علیهم‏السّلام ـ برخوردار است؛ زیرا مقدمه‏ى خوب و لازمى براى رسیدن به هدف نهایى از خلقت خویش است.

چون عالمِ، مورد توجه دیگران است و به جهات گوناگون جایگاه ویژه‏اى نزد مردم دارد، در معرض آفت ریا قرار مى‏گیرد. طالبان علوم، به ویژه علوم دینى باید به آن‏ها دقت کنند تا از زحمات معنوى خود و تحمل رنج‏ها و گاهى بى‏مهرى‏هاى جاهلان و هواپرستان، استفاده‏ى مطلوب دنیایى و آخرتى نمایند. رسول خدا ـ صلّى‏اللّه‏علیه‏وآله‏وسلّم ـ درباره‏ى ریاى علمى مى‏فرماید: «کسى که براى غیر خدا علم بیاموزد یا غیر خدا را در یادگیرى آن اراده کند، نشمینگاهش از آتش مى‏شود.»

دیدگاه‌ها

تماس با ما