اطلاعیه

قابل توجه عزیزان همراه:

 

در صورت تمایل برای کسب خبر از جلسات و برنامه های حضرت استاد ، عزیزان مشتاق شرکت در جلسات تهران ، لطفا برای عضویت کلمه « عضو » یا «ozv» و برای لغو عضویت کلمه « لغو » را به شماره 50002040000 ارسال نمایند. برای اطلاع از برنامه های آقا کانال زیر انتخاب شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــ

آدرس کانال رسمي معظم له در تلگرام

کانال تلگرام صراط مستقیم

@seratemostaghim_ir

 

 

 

جستجو

برنامه جلسات

تهران: شرح خطبه غدیریه میدان محمّدیّه(اعدام سابق)خیّام شمالی کوچه شهید مهدویان احدی حوزه علمیّه معیّر جمعه ها ساعت 11 صبح

قم: شرح صحيفه سجادیه در مدرسه معصوميه پنجشنبه ها بعد از نماز عصر و حدیث اربعمأه حضرت علی ع در مدرسه عالي امام خميني(ره) چهارشنبه ها بعد از نماز عشاء و شرح نهج البلاغه سه شنبه ها 45 دقیقه قبل از مغرب مجمع عالی حکمت

 

تبلیغات

روایت های نزدیکی ظهور امام زمان عج

سوال : با سلام و عرض خسته نباشید. بنده وقتی روایات مربوط به عصر ظهور امام زمان ع را مطالعه میکنم یا در این مورد تحقیق میکنم و وقتی میگویند که ظهور نزدیکتر شده است برادرم میگوید که گفتن این که ظهور نزدیک شده است توطئه ای است که بعد از چند سال که امام ع ظهور نکردند نا رضایتی در بین شیعیان ایجاد شود و میگوید که نباید در این زمینه گفتگو شود یا مطالعه ی روایات صورت گیرد آیا آماده سازی برای ظهور لازم است یا نه و آماده سازی با چه محقق میشود با تشکر

پاسخ: صحیح نیست که بگوییم ظهور نزدیک است لکن گفتن این که بعضی از علائم ظهور محقق شده است عیبی ندارد و آماده سازی برای ظهور نیز لازم است برای کسی که توان علمی و عملی دارد و آماده سازی با آگاهی دادن و آگاهی پیدا کردن از معارف دین و بکار بستن دستورات شرع مقدس اول در حد لازم در ابعاد گوناگون زندگی از جمله حمایت جدی از حکومت اسلامی و سپس در حد دستورات اخلاقی و مستحب و توجه دادن مستمر به سیرۀ کامل ائمه و امام زمان علیهم السلام

عبارت "و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک" در مناجات شعبانیه

سوال : سلام از محضر استاد خواهشمندم شرحی هرچند مختصر در مورد عبارت "و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک" در مناجات شعبانیه توضیح فرمایید التماس دعا

  پاسخ: درک حقیقی این مناجات و این قسمت از آن برای ما میسر نیست و ما در شرح خود در کتاب نجوای عارفانه به اندازۀ فهم کوتاه خود بیان کرده ایم، لکن بطور خلاصه می خواهد همت بلند انسان مومن را بیان کند که سعی کند سعادتش را در درک اسماء الهی و اتصاف به اوصاف الهی بداند و در تحصیل شرایط رسیدن به جایگاه پاکی و دور شدن از اوصاف غیر اخلاقی تلاش پی گیر نماید

واژه ی "مقادیرک" در دعای مناجات شعبانیه

سوال : سلام این حقیرخدمت محضر استادسوالی داشتم،عنایت فرموده پاسخ دهید که در مناجات شعبانیه مقصوداز واژه ی "مقادیرک" در عبارت "و قد جرت مقادیرک علی یا سیدی فیما یکون منی الی اخر عمری من سریرتی و علانیتی" چیست با تشکر

  پاسخ:  مقصود تقدیرات الهی است که هر کسی در زندگانی دنیا از جهات مختلف اموراتش اندازه دارد که به خدای متعال استناد دارد، البته اموری که مربوط به سعادت یا شقاوت انسان می شود به اختیار او تکیه می کند و خداوند خواسته است انسان سعادت یا شقاوت خود را خودش ترسیم کند .

سید القسور به جای سید الاصغر در دعای ندبه

سوال : با سلام وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ، وَ صَلِّ عَلى أَبيهِ السَّيِّدِ الْأَصْغَرِ، وقتی در دعای ندبه به این فراز می رسیم می گویند به جای سید الاصغر سید القسور گفته شود می خواستم بدانم از نظر سندی کدام واژه درست است ممنون از زحمات عزیزانی که در این سایت فعالیت می کنند

  پاسخ:  هر دو درست است سید القسور از شدید القسوره گرفته شده که از اوصاف علی علیه لاسلام است .

تفسیر آیه 59 سوره شعرا

سوال :  با سلام و احترام به خدمت استاد عزیز. به هنگام مطالعه سوره شعراء سوالی برای بنده پیش آمد. سوال: در آیه 59 این سوره می فرماید که: ما آن بستانها و باغها را به میراث بنی اسرائیل دادیم.آیا این به دان معناست که آنچه رژیم اشغال گر قدس بر سر آن می جنگد ارثیه اوست که خداوند در قرآن بدان اشاره نموده؟ آیا طبق این آیه سخن صحیح با رژیم صهیونیستی می باشد؟ آیا سرزمین های فرعونیان از دیر باز متعلق به بنی اسرائیل بوده؟ و آیا بنی اسرائیل همین رژیم صهیونیستی ست؟ لطفا در این خصوص بنده را راهنمایی کنید. فقیر گوشه نشین محبتت هستم بساز با دل آنکه فقط نورا دارد  

پاسخ:  این آیات ربطی به سرزمین فلسطین ندارد بلکه حضرت موسی علیه السلام در مصر بوده و آن سرزمین پس از نابودی فرعونیان به حاکمیت بنی اسرائیل افتاد، ثانیا این قضایا مربوط به آن زمان است و تحولاتی پس از آن رخ داده و اسلام آنجا آمده و اوضاع دیگری پیدا شد

آیه تطهیر و ارتباط آن با اهلبیت ع

سوال : با سلام سوالی چند وقت است ذهنم را مشغول داشته . درباره آیه تطهیر که در قرآن آمده. چه دلیلی دارد که به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده میشود؟ در حالی که ذکری از آن بزرگواران نیامده و در ضمن پیش از آیه تطهیر درباره همسران پیامبر صحبت شده در آیه قبلی. یک عالم سنی به این آیه اشاره کرده و گفته که منظور آیه تطهیر زنان پیامبر است. میشه این ابهام را مرتفع فرمایید. با تشکر 

پاسخ: اولا ضمایری که در آیه تطهیر از نظر ادبی به مردان اشاره می کند و مضامین و ضمایر قسمتهای قبل و بعد از آیۀ تطهیر مؤنت و خطاب به زنان پیامبر اکرم است که این بهترین دلیل قرآنی بر این است که این قسمت فقط به ائمه علیهم السلام و پنج تن آل عبا خطاب می کند و ثانیا روایات متعددی دلالت بر این مطلب می کند .

 

لفظ متوفی در خصوص حضرت عیسی به چه معنی است؟

سوال : با سلام درسوره ال عمران ایه55درمورد حضرت عیسی کلمه متوفیک رابکار برده که گرفتن تمام وکمال روح است درحالی که ما معتقد هستیم حضرت عیسی نمرده است پس چرا واژه توفی بکار رفته است.التماس دعا وباتشکر اززحمات جنابعالی 

پاسخ: لفظ توفی در آیه شریفه چون با قرینه آمده(و رافعک الیّ) معنای مردن نمی دهد چنانکه در آیه مربوط به خواب نیز لفظ توفی آمده و آنجا با قرینه(و یرسل الاخری الی اجل مسمی)زمر42 خوابیدن را معنا می دهد .

 

تفسیر حدیث روزه قلب بهتر از روزه زبان

سوال : باعرض سلام خدمت استاد ارجمند و گرامی سئوال بنده حقیر از جناب عالی به صورت زیر: تفسیر و توضیح حدیث((روزه قلب بهتر از روزه زبان وروزه زبان بهتر از روزه شکم است))چگونه میباشد با تشکرات فراوان

پاسخ: روزۀ قلب به معنای حفظ آنست از فکر و تصمیم گرفتن بر انجام گناه و بعد از آن حفظ آن از غفلت از خداوند در انجام ندادن فضایل اخلاقی و مسائل بالاتر آن و روزۀ زبان نسبت به حفظ آن از گناهان متعدد زبان و سپس لغویات که در شرع گناهان زبان آمده است

تدبر در قرآن یعنی چه؟

سوال : با سلام خدمت استادگرامی تدبر در قرآن یعنی چه؟ وچگونه باید به این دستور عادت کرد

پاسخ: تدبر یعنی دقت در مضامین آیات قرآنی که آیا در انسان تحقق دارد یا خیر این مرتبه از تدبر برای همگان هر چند از روی ترجمه آن می توان داشت . مراتب دیگر نیز دارد که باید با موازین علمی و شرایط استفاده از قرآن وارد آن شد

معنای روایت ما منا الا مسموم او مقتول

سوال :سؤال: گفته می شود که حضرت زینب کبری سلام الله علیها به شهادت رسیدند، آیا این مطلب صحیح است؟ روایت معروف «ما منا الا مسموم او مقتول» صحيح است؟

پاسخ: دلیل بر شهادت حضرت زینب سلام الله علیها نداریم، این روایت اولا ظاهرش مربوط به ائمه علیهم السلام است و ثانیا کلیت این روایت را نیز تمامی علما قبول ندارند. البته این معنا لطمه ای به عظمت وجودی حضرات ائمه علیهم السلام نمیزند و ما باید به جهت ارتباط روحی و معنوی با ایشان، ایام تولد و شهادت یا وفات ایشان را بزرگ داریم و فضایل ایشان را بازگو کرده و به آنها عشق ورزیم و نسبت به دشمنانشان تبری جوییم و از افکار و اعمالشان دوری کنیم.

 

معنای یک روایت

سوال : بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک عالم عارف حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدباقر تحریری (دام ظله) عرض تحیت وسلام وادب وارادت این جانب را پذیرا باشید و از این که مزاحم اوقات شریف میشوم،عذر تقصیر می آورم و این نیست مگر روح جستجو گرم جهت نیل به معارف عالیه ، از محضر وجودشریف شرحی از این حدیث شریف که مولا امیر المومنین ( ع ) فرموده اند : ان لله تعالی شرابا لاولیائه اذا شربوا ( منه ) سکروا و اذا سکروا طربوا ، و اذا طربوا طابوا ، و اذا طابوا ذابوا ، و اذا ذابوا خلصوا ، و اذا خلصوا طلبوا ، و اذا طلبوا وجدوا ، و اذا وجدوا وصلوا ، و اذا وصلوا اتصلوا ، و اذا اتصلوا لافرق بینهم و بین حبیبهم . را طالب هستم . و انشاء الله حضرت عالی عنایتی بفرمایید . امیدوارم ما را از دعای خیر فراموش نفرمائید. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته 

پاسخ: این کلام معلوم نیست برای علی – علیه السلام- باشد و به احتمال قوی کلام یکی از عرفاست و اشتباها به آن حضرت نسبت داده شده، معنای ظاهری آن به اندازۀ فهم قاصر این جانب آن است اجمالا که خداوند عنایت های ویژه ای به اولیایش می کند که در ایشان حالاتی پیدا می شود که دیگران آن را می بینند خیال می کنند مانند آدم های مست از خود بیخود می شود و به اطراف و دنیا و شئون آن توجه ندارند، البته مراحل ایمان و کشف عوالم توحیدی برای قلب ولی خدا قابل بیان نیست و ما باید به بندگی حق تعالی و انجام واجبات و ترک محرمات الهی که اصل است در دین و حفظ و تثبیت ایمان در شئون گوناگون زندگی ، بیشترین اهمیت را دهیم و به مستحبات روزمرهّ نیز توجه داشته باشیم و خود را سر گرم به مطالب فوق نکنیم انشاالله در مسیر بندگی حق تعالی ثابت قدم باشیم .

 

چرا مخلصین می توانند خدا را توصیف کنند

سوال : چرا طبق آیه قرآن مخلصین می توانند خدا را توصیف کنند در حالیکه آنها نیز به هر حال محدودند و خدا نامحدود؟

پاسخ: مخلصین کسانی هستند که خداوند ایشان را از تمامی آلودگی ها و نقایص فکری و اعتقادی و اخلاقی و عملی با خواسته خود ایشان، پاک گردانیده و خودش را آن طور که هست به ایشان نشان داده و معرفی کرده از این جهت توصیف ایشان را دربارۀ خویش، همان توصیف خویش دانسته است .

 

معنای نوری علم

سوال : با سلام خدمت استاد گرامی و عرض خسته نباشید در روایات هست که علم نوری است که خداوند به قلب کسی که بخواهد واقع می کند.حال ارتباط این علوم ظاهری با آن علم که نور است چیست؟ما که خلاصه اجمالا این علوم را تحصیل می کنیم در ظاهر.آیا این همان علم است.و در روایت دیگر که فرموده طلب العلم فریضه ، این علم است؟ لطفا در مورد روایات زیر توضیحاتی بفرمایید: عنه عليه السلام : سبَبُ تزكيةِ الأخلاقِ حُسنُ الأدبِ * صَلاحُ العقلِ الأدبُ * با تشکر

پاسخ: علمی که نور است همان آگاهی به حق تعالی و خضوع واقعی در برابر او است و کسب این علوم هم در راستای رسیدن به آن و خودش به نوبۀ خویش نور است. ادب همان تعبد به دستورات شرع است که سبب تزکیۀ اخلاق و صلاح عقل و رشد آن می شود

 

دعای بعد از زیارت عاشوراء

سوال :دعای بعد از زیارت عاشورا که در مفاتیح آمده سندیت دارد؟ چرا مضامینش اینقدر شدید است؟

پاسخ: دعای بعد از زیارت عاشورا مانند خود زیارت عاشورا است، مضامین آن بر علیه دشمنان دین و هر کسی است که به جهت دین داری با انسان دشمنی می کند .

آیه ی " تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ "

سوال : با سلام با توجه به آیه ی " تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ". آیا علو با تکبر فرق دارد؟ راه امان ماندن از تکبر ، علو و عجب چیست؟ با تشکر

پاسخ: علوّ به نوعی همان تکبر است لکن اظهار آن نسبت به دیگران مقصود است، راه امان ماندن اسان است که انسان به ضعف و نداری خود توجه کند و آنچه را که دارد عنایت خداست و از خود چیزی ندارد .

سند حدیث عنوان بصری

سوال :بإسمه تعالى السلام عليكم آیا به نظرشما حديث عنوان بصري معتبر بوده و سند و متن آن صحیح می باشد؟

پاسخ: این حدیث در کتابهای روایی نقل شده و متن آن صحیح است و مطابق با آیات و روایات ائمه –علیهم السلام- است .

من الاحد الی الاحمد

سوال :بسمه تعالى سماحة العلامة الاستاذ المفضال الشيخ محمد باقر تحريري (حفظكم الله تعالى و ادام بركاتكم) السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . سيدي الجليل المعروف لدى الجميع ان معارف و علوم القرآن الكريم و فهم آياته متجددة في كل زمان و لا تقف عند حد معين بإعتباره كلام الله تعالى و كلام الله لا متناهي فعلومه متجددة كما اكد الرسول الاكرم (صلى الله عليه و اله) على هذه الحقيقة في قوله : ((وهو كتاب فيه تفصيل و بيان وتحصيل ، وهو الفصل ليس بالهزل ، وله ظهر وبطن ، فظاهره حكم وباطنه علم ، ظاهره أنيق وباطنه عميق ، له نجوم وعلى نجومه نجوم ، لا تُحصى عجائبُه ولا تُبلى غرائبه ، فيه مصابيح الهدى ومنار الحكمة )) ، كذلك ما قاله الامام الصادق (عليه السلام) بشأن كتاب الله العزيز : (( ظهره تنزيله ، وبطنه تأويله ، منه ما مضى ، منه ما لم يجئ بعد ، يجري كما تجري الشمس والقمر )) ، من هذا المنطلق اود ان اطرح على سماحتكم سؤال حول الإرتباط بين اسم الرسول الاكرم (صلى الله عليه و اله) و هو اسمه (احمد) و بين اسم الله (الأحد) حيث ذكرا هذين الاسمين مرة واحدة في كتاب الله تعالى ، اذ ورد ذكر اسم الله (احد) في سورة الإخلاص قال تعالى : ((قل هو الله احد)) ، و كذلك ذكر اسم الرسول (صلى الله عليه و اله) }احمد{ في الآية السادسة من سورة الصف و تذكر الآية الكريمة بشارة النبي عيسى (عليه السلام) بمجيء الرسول محمد (صلى الله عليه) بعده قال تعالى : (واذ قال عيسى ابن مريم يا بني اسرائيل اني رسول الله اليكم مصدقا لما بين يدي من التوراة ومبشرا برسول يأتي من بعدي اسمه احمد فلما جاءهم بالبينات قالوا هذا سحر مبين) ، و المعروف في اللغة ان اسم (احمد) على وزن اسم (احد) فهل يوجد ترابط بين هذين الإسمين من حيث المعنى و المضمون ؟ ، كذلك ان اسم (احمد) يختلف عن اسم (احد) بزيادة في احد حروفه و هو حرف الميم فالسؤال الذي يطرح نفسه هل هذه الميم تدل على الإحتياج و الفقر بإعتبار ان ذات الله تعالى بسيطة غير متكثرة و غير محتاجة و هي الغنية المطلقة كما يقول الفلاسفة و ان هذه الميم هي ميم (المحتاج) بإعتبار ان الرسول الاكرم (صلى الله عليه و اله) و إن كان اشرف و افضل خلق الله تعالى و انه واسطة الفيض الالهي إلا انه في قبال الله تعالى يكون محتاج و مفتقر في وجوده و كمالاته الى الله تعالى ؟ كذلك هل تعتبر هذه الميم هي البرزخ الحاجب بين الله عز وجل و بين الرسول الاعظم (صلى الله عليه و اله) بإعتبار ان النبي (صلى الله عليه و اله) نال مقام لم يسبقه احد من الاولين و الاخرين و هو مقام قاب قوسين او ادنى إلا انه من حيث المعرفة بكنه و حقيقة الذات هو امر محال كما قال عنه (صلى الله عليه و اله) في الحديث الوارد عنه : (ما عرفناك حق معرفتك) ؟ كما انه هل يعتبر هذا الترابط بين الاسمين مقاماً من المقامات العالية للرسول الاكرم (صلى الله عليه و اله ؟ . سيدي الاجل (ادامكم الله تعالى) ارجو من سماحتكم ان تبينوا لي حقيقة الترابط بين هذين الاسمين و ان تنيروا عقلي من نفحات فكركم و عطائكم الزاهر فهماً معمقاً لهذه الحقائق . و اعتذر على الاطالة . حفظكم الله تعالى و ادامكم ذخراً و شرفاً و عزةً للدين و المذهب خادمكم البار حيدر

پاسخ: صحیح ان القرآن الکریم معارفه لا تقف علی حد و ان فهم الانسان منه یقبل التکامل لکن الاستفاده منه لا بد ان یکون علی ضوابط دقیقه متعارفه عند اهل کل لسان و ان معنی المستفاد لا بد له من شواهد عقلیه او لبیه لیطمئن الانسان انه مراد لله تعالی و التوجیهات التی لا دلاله للفظ علیها و لیس مفهوما عند اهل اللسان و منطق المتکلم کمثال الذی قلتم و المطلب و ان کان صحیحا فی موضعه لکن لا یستفاد من القرآن حتی یقال انه مراد الله تعالی و المطلب الذی قلتم فی النبی الاعظم- صلی الله علیه و آله- صحیح و مستفاد من الروایات لکن لا من جهه الفرق بین لفظ الاحد و الاحمد و هذا الفرق لغوی و معناه ذوقی لا شاهد له واقعا من الکتاب و السنه . وفقکم الله و ایانا لفهم المعارف الالهیه علی الطریق الذی یکون مرضیا لله و اولیائه- علیهم السلام- و السیر فی التحقق بها . انشاالله .

ثواب های عجیب برخی اعمال

سوال : سلام علیکم! در احادیثی که راجع به ثواب اعمال است گاها انسان با احادیثی مواجه می شود که برای یک عمل بسیار کوچک و اندک که شاید حداکثر یکی دو ساعت وقت از انسان بگیرد ثوابهائی نقل شده که آنچنان عجیب و زیاد است که انسان نمی تواند آنها را باور کند. مثلا در حدیث داریم:«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ جَلَسَ بَیْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فِی الْمَغْرِبِ کَانَ کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّه‏» المحاسن ج1 ص50 خوب جلسه بین اذان و اقامه کار خاصی نیست که این حدیث عجیب در موردش آمده است. یک جلسه بین اذان و اقامه که حداکثر دو سه ثانیه طول می کشد و هیچ زحمت و خرجی هم ندارد کجا و غلتیدن در خون خود در جهاد فی سبیل الله کجا؟؟؟!!! یعنی واقعا این دو عمل را می توان یکی دانست؟؟!! یا مثلا عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ یَجْهَرُ بها صَوْتَهُ کَانَ کَالشَّاهِرِ سَیْفَهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا سِرّاً کَانَ کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا عَشْرَ مَرَّاتٍ غُفِرَتْ لَهُ عَلَى نَحْوِ أَلْفِ ذَنْبٍ مِنْ ذُنُوبِهِ.»کافی ج2 ص621 این هم مانند قبل. یعنی واقعا خواندن یک سوره قدر مانند شمشیر کشیدن در راه خداست؟؟؟!!! جهادی که کلی زحمت دارد کلی درد سر دارد امکان شهادت هست امکان مجروحی هست امکان اسیری هست در زمانه فعلی امکان شیمیا ئی شدن و میکروبی شدن که نه تنها خود فرد درد سر می کشد بلکه اثراتش در نسلهای بعد از او هم دیده می شود و ... کجا و یک سوره قدر خواندن کجا؟؟؟!!! یا مثلا در احادیث اعمال خاص برخی شبها که مثلا می فرمایند هر کس در این شب(مانند شب اول رجب یا لیلة الرغائب) فلان اعمال را انجام دهد گناهی از او نمی ماند مگر اینکه آمرزیده شود هر چند به تعداد قطرات باران های باریده شده باشد یا تعبیرات مشابه. خوب فهم صحیح از این روایات چیست!؟ یعنی اگر کسی عمری گناه کند بعد یکبار در عمرش فلان اعمال را بجا بیاورد همگی بخشیده خواهد شد!؟ لطفا یک جواب عمیق و کامل و جامع بدهید
 پاسخ: به نظر میرسد اولا : این همه سفارشات به جهت ترغیب انسان به انجام نوافل است و ثانیا : روشن است که هیچ یک از نوافل با واجبات الهی برابری نمی کند و اصل در دین و بندگی خداوند انجام واجبات است و ثالثا : چون نوعا واجبات ما با نوعي نواقصی از جهت ارکان یا توجه یا انگیزه ها همراه است سفارش به مستحبات شده ایم تا آن نواقص جبران گردد و رابعا : با سهل انگاری در انجام واجبات و اهمیت ندادن به آن ها ، انجام نوافل اثر چندانی ندارد ، با توجه به این مبانی که از فرمایشات اولیای الهی بدست می آید می توان این گونه روایات را معنا کرد که مقصود ترک واجبات و یا اهمیت ندادن به آن ها و اهمیت دادن به مستحبات باشد نیست تا زیادۀ فرع بر اصل لازم آید .

 

احادیث در باب قیامت

سوال : سلام علیکم خدمت استاد محترم! خسته نباشید بنده در مواجهه با احادیث قیامت با دو دسته روایات مواجه می شوم. دسته ای از روایات آنچنان آدم را امیدوار می کنند که آدم با خود می گوید من اگر 100 برار گناهی که تا کنون انجام داده ام از این به بعد انجام دهم همین که محبت اهل بیت ع را دارم و در مراسمات شرکت می کنم همه بخشیده  خواهند شد. برخی نیز آنچنان آدم را می ترسانند که آدم می گوید اگر این است بعید است بجز اهل بیت ع کس دیگری بهشتی شود. حال بالاخره کدام است!؟ آیا ما امیدوار باشی م یا بترسیم!؟ واقعا در آن دنیا چگونه رفتار خواهد کرد!؟
 پاسخ: انسان همواره باید بین خوف و رجا باشد ، انسان باید در جهت حفظ محبت و ایمانش به خدا و ائمه علیهم السلام تلاش کند نه این که بگوید ما هر گناهی انجام دهیم هر چند گستاخانه باشد نجات پیدا می کنیم یعنی بطور کلی از جهت عمل بیگانه نباشد ، تقید به طاعت و دوری از معصیت داشته باشد به رحمت خدا و محبت ائمه علیهم السلام نیز امید وار باشد

اظهارات علامه ره در المیزان برای اخلاص حضرت یوسف ع

سوال : سلام علیکم! در سوره یوسف می خوانیم:«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ کَذَالِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِین‏» حال در اینجا خداوند می فرماید اگر یوسف ع برهان پروردگار را مشاهده نمی کرد او نیز به گناه کشیده می شود. و ما خودمان از او سوء را دور کردیم و او از بندگان خالص ما بود. علامه ره نیز در المیزان بیانات عجیبی در تفسیر این آیه دارند. مثلا ایشان می فرمایند دقت در شرایط ماجرا نشان می دهد نجات یوسف خارق العاده بود و هیچ مانعی در مقابل یوسف ع نبود إلا توحید ایشان و تقوای ایشان یا مثلا علامه ره می فرمایند آن برهانی را که یوسف ع مشاهده کرد از نوع آن براهینی است که خدا نشان بندگان مخلص خود می دهد. و سایر بیانات عجیب علامه ره در تفسیر این آیه. خوب این آیه این هم بیانات عجیب علامه ره. اما از آن طرف انسان افراد زیادی را می شناسد که در دوران جوانی به هیچ وجه آلوده به این مسائل نشده اند. بنده خودم در بین دوستانم هستند افرادی که آنچنان پاک و متدین هستند که اگر اسم دختر یا زن را جلوی اینها بیاوریم اینقدر برای اینها ناشناخته است که گوئی از یک موجود فضائی داریم صحبت می کنیم(البته این جمله را به اغراق گفتم تا عمق مطلب را متوجه شوید.) برخی از اینها آنچنان پاک هستند که الفاظ و عباراتی همچون چشم چرانی دوست دختر رابطه با نا محرم استمناء زنا و سایر الفاظ اصلا برایشان تعریف نشده است. خلاصه اینکه افراد زیادی وجود دارند که تا قبل از ازدواج به هیچ وجه آلوده به این مسائل نشده اند. پس یا باید بگوئیم یوسف ع بودن و خود را نگه داشتن هر چند آسان نیست اما آنچنان نیز سخت نیست یا اینکه شرایط یوسف ع واقعا یک شرایط خاصی بوده است. یا مثلا طبق بیان علامه ره باید بگویم داستان همه این جوانان به مثابه یک رویا است و به افسانه بیشتر شبیه است تا واقعیت.(مخصوصا در شرایط فعلی و وضع بدحجابی و اختلاط های دانشگاهها و سایر مسائل که خودتان بیشتر می دانید.) نکته بعد اینکه بله درست است که هر کسی در هر گناهی اگر پاک باشد به مدد لطف خداوند است اما خدا در این آیه می فرماید یوسف ع با یک لطف خاص ما از گناه نجات پیدا کرد. خوب یعنی این جوانانی که پاک هستند هم مورد این لطف خاص هستند؟! سوال بعد اینکه طبق بیان علامه ره برهان ذکر شده در آیه نوعی علم شهودی بوده است. حال در مورد این جوانان نیز علم شهودی هست؟! نکته ی بعد اینکه حدا در آیه می فرماید که یوسف ع به دلیل اینکه از بندگان مخلص ما بود ما او را حفظ کردیم. حال این جوانان پاک نیز از بندگان مخلص هستند؟! اگر اینگونه است پس مخلص بودن هر چند آسان نیست اما خیلی نیز سخت نیست. چون خیلی ها را آدم می شناسد که به این مرحله رسیده اند.
 پاسخ: باید توجه کرد که اولا شرایط حضرت یوسف علیه السلام شرایط ویژه ای است که در خلوت با ویژگی هایی بوده است و ثانیا: پیامبر الهی باید تضمین عصمت برای دیگران داشته باشد لذا با خواستۀ خودش مشمول عنایت ویژۀ خداوند شد ثالثا: اصل پاکی مخصوص ایشان نیست لکن مرتبۀ نبوت را نباید با دیگران قیاس کرد و رابعا : همیشه لطف خاص مساوی با شهود قلبی مخصوص نیست بلکه قلب اگر صفا داشته باشد مانند جوانانی که ذکر کردید و بخواهند در پاکی به سر ببرند مورد عنایت خاص خداوند خواهند شد چنانکه خداوند در قرآن تضمین کرده است ، خلاصه مخلص(به فتح) شدن به این آسانی ها نیست .

آیا زیات عاشورا حدیث قدسی است؟

سوال : آیازیات عاشورا حدیث قدسی است؟چرامرحوم حاج شیخ عباس قمی به این مطلب اشاره نداشتند؟

 پاسخ: بله حدیث قدسی است ، لازم نیست تمام امور در مفاتیح باشد .

 

جانشيني پيامبر اکرم ص در قرآن

سوال : چرا در قرآن به صورت علنی نیامد که امام علی (ع)جانشین پیامبر مکرم اسلام است؟  

 پاسخ: اساسا باید توجه کرد که قرآن کریم چون کتاب ابدی خداوند است تمامی اموری که برای هدایت بشر لازم باشد تا قیامت آورده است چون می فرمايد : تبیانا لکل شیء : روشنگر هر چیزی است ، لکن به صورت کلی بیان فرموده چون قانون اساسی اسلام است ، اما به طور صریح مارا امر کرده نزد رسول خدا برویم تا ایشان این کلیات را برای ما بیان کند « آیات44و64سوره نحل» که این دو آیه بیانات آن حضرت را برای ما حجت کرده یعنی کسی که عقلا قبول کرده است که قرآن کتاب هدایت الهی است و معارف آن را وحی و از جانب خدا می داند که هیچ خطا و اشتباهی در آن نیست و مطالبش به طور صریح است باید کلام رسولش را نیز همان طور بداند و بپذیرد چون فرموده : و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ؛ رسول خدا از روی دلخواه خود سخنی نمی گوید ، سخن او جز وحی نیست که به او می شود ، بنابر این فرمایشات ایشان نیز برای انسان مسلمان لازم الاتباع است همانگونه که دستورات ایشان را باید مطابق آیات قرآنی تبعین کرد (سوره حشر آیه7، نساء آیه59و105) از این جهت آن حضرت در مسائل گوناگون دینی فرمایشات متعددی دارند که در کتاب های شیعه و سنی آمده از جمله تصریح به امامت علی و ائمه علیهم السلام که شاید نسبت به مطالب دیگر خیلی بیشتر است و بزرگان علمای اعل سنت و شیعه در این رابطه کتاب های حدیثی فراوان دارند ، علاوه بر این آیات متعددی از قرآن کریم در رابطه با اوصاف رهبران الهی بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده که مسلمان طالب راه حق را ترغیب می کند تا این اوصاف را بفهمد و صاحب آن ها را جستجو کند که افرادی جز ائمه علیهم السلام نمی توانند بوده باشند مانند آیه 59سوره نساء و 3و 67 سوره مائده که به آیات اکمال دین و تبلیغ معروف است و همچنین آیه 55و 56این سوره که به آیه ی ولایت شهرت دارد که اوصاف بلندی را نسبت به ولی خدا که باید او را بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله سرپرست و رهبر دینی و سیاسی دانست ، بیان می فرماید که اگر اسمای ائمه علیهم السلام تصریح می شد شاید این گونه دلالت بر عظمت ایشان نمی کرد ، علاوه بر این که روایات بسیاری از شیعه و سنی در این آیات و آیات مباهله و تطهیر و... درباره ی فضایل بیشمار علی علیه السلام و ائمه علیهم السلام آمده که انسان طالب حق و دین واقعی خدا و با انصاف را راهنمایی قطعی به سوی ائمه علیهم السلام می کند که عده ای از دانشمندان اهل سنت پس از رسیدن به حق ، مذهب حق اهل بیت رسول خدا صلوات الله علیهم را پذیرفته اند

معناي صلوات و تکامل وجودي ائمه عليهم السلام

سوال : سلام عليك آيا ائمه عليهم السلام تكامل وجودي دارند ؟معناي صلوات كه ما از خدا مي خواهيمكه بر آنهارحمت فرستد چيست ؟ متشكرم  

 پاسخ: معنای صلوات تقاضای رحمت بی پایان الهی است که خداوند از طریق ائمه علیهم السلام به ما افاضه می کند ، نه این که بر کمالات ایشان افزوده شود .

حديثي را از يک منبري شنيده ام

سوال : با سلام خدمت استاد محترم پای منبر یکی ازآقایون شنیدم که حدیثی نقل فرمودند بدین مضمون که هر که بدعت در دین خدا قرار دهد خشوع در نمازش بیشتر می شود. در واقع این حدیث روان مرا دچار تشویش کرده،من به همه حالات خوشم بدبین شدم. تصور سابقم بر این بود که ایمان هر شحص با عمق توجه و حضور در نمازش شناخته می شود. لطف کنید حقیر را راهنمایی کنید.

 پاسخ: بايد از همان منبري اين سوال را بکنيد بنده اطلاعي از اين حديث ندارم

شرح يک روايت از حضرت علي (ع)

سوال : با سلام خدمت استاد محترم وعرض تشکر. امام علی(ع) میفرمایند: «خداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجا [آمده]؟ در کجا [به سر می برد]؟، و به سوی کجا [در حرکت] است؟».لطفا جواب این سوالها را برایمان بفرمایید. با تشکر.  

 پاسخ: اگر حدیث از علی علیه السلام باشد معنایش این است که خدا رحمت کند کسی را که بداند از نظر وجودی به چه حقیقتی متصل است یعنی خداوند متعال که غیب مطلق است و در چه عالمی به سرمی برد که دنیا است عالم تکامل اختیاری است که با امتحانات گوناگون همراه است برای تحصیل سعادت یا شقاوت و بداند که به کدام عالم که قیامت و معاد است می رود که در آن انسان ها به نتیجه اعتقادات و اعمال خود که زندگی ابدی سعادتمندانه و قرب الهی است یا شقاوتمندانه و بُعد از رحمت الهی و عذاب اوست ، می رسد .

 

حديث لو علم اباذر

سوال: با سلام محضر استاد بزرگوار 1-چگونه دنيا كه مخلوق خداوند است مبغوض وي ميباشد طبق روايت 2-لطفا حديث لو علم ابوذر ما في قلب سلمان لقتله را ترجمه و شرح فرماييد با تشكر

پاسخ: دنيا از اين جهت که مخلوق خداست محبوب اوست و از اين جهت که سبب تعلق قلبي انسان و محروميت از جوار الهي مي شود مبغوض خداست . اگر اباذر مي دانست که در قلب سلمان چه مسائلي از معارف الهيه مي گذرد ( چون خيال مي کرد که کافر شده ) او را مي کشت

قول به تحريف قرآن

سوال :بإسمه تعالى حضرت استاد شيخ محمدباقر تحريري حفظكم الله السلام عليكم
س) ما هو رأيكم في الاحديث التي تقول في تحريف القران؟
س) ما هو حكم عالم الذي يقول "القران يحرف" ؟ هل هو يحسب كافرا ؟
س)ما هو رأ يكم الشريف عن التفريب بين السُنة والشيعة؟
پاسخ : الاحاديث الدالة علي التحريف لابد اما تُوجّه او تُردّ لانها تنفي نفسها ، لان حجية هذه الاحاديث مبتنبة علي حجية کلام النبي صلي الله عليه و آله في الرجوع الي اهل البيت عليهم السلام فلو حرف القرآن لا دليل علي حجية کلام النبي ص .
القول بالتحريف لو لم يرجع الي انکار القرآن او ضروري من ضروريات الدين لا يوجب الکفر ، علي ايحال لابد ان يُستفتي من مرجع التقليد .
التقريب بين السنة و الشيعة في المسائل الاجتماعية و السياسية لازم کما قال به السيد آيه الله العظمي بروجردي ره و الامام الخميني ره و قائدنا الخامنه اي دامت برکاته الشريفه .

سند زيارت عاشورا و چگونگي تلاوت آية الکرسي

سوال :سؤال 1. آیا به نظر حضرتعالی زیارت عاشورا معتبر بوده و سند و متن آن صحیح می‌باشد؟
سؤال 2. آیا توسّل به اهل بیت و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همه‌ی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه حاجت می‌خواهند؟
سؤال 3. آیا آیت الکرسی که در نماز خوانده میشود بایست تا کجا ختم شود تا «وهو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون» ؟
پاسخ : به نظر حقیر و صاحب نظران علم رجال مانند آیت الله شبیری زنجانی که در روزنامه افق حوزه چهارشنبه28/9/1390چاپ شده این زیارت سندش صحیح می باشد .
چون ائمه – علیهم السلام- وسایط فیض الهی هستند خواستن حاجت از ایشان در حقیقت خواستن از خداوند است و تاثیر ایشان در طول تاثیر خداوند است از این جهت خداوند خواسته است فیوضات او از طریق ایشان ظهور پیدا کند .
آیت الکرسی همان آیه ی اول است و گاهی دو آیه به آن اضافه می شود .

می خواستم در باره آیه ان لدینا انکالا و جحیما بدانم

سوال :   با سمه تعالی با تقدیم سلام و ارادت محضر استاد قران کریم فرموده است ان لدینا انکالا و جحیما. آیا این آیه با آیه ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم قابل تفسیر است؟ و نیز این که برخی روایات فرموده اند این نار، رقیقه ای از نار جهنم است (نقل مضمون) و یا نزول دیگر پدیده های طبیعی را بیان کرده اند که مثلا فلان رود خانه از بهشت است و یا فلان غذا از بهشت است و ... با دو آیه فوق قابل تفسیر است؟ با تشکر

پاسخ: آیه و ان من شی... همۀ امور را شامل می شود از جمله ان لدینا انکالا و جحیما را ، زیرا تنزل امور از خزائن الهی منافات با انجام امور اختیاری و کسب خوبیها و بدیها ندارد و شاید معنای این که فلان چیز از بهشت است این باشد که آن از اموری است که انسان یا موجودات دیگر از آن بهرمند می شود چون بهشت به جنبۀ سعادت و بهرمندی حقیقی انسان در اخرت دلالت می کند .

معنای جوع و خوف در سوره قریش

سوال:  السلام علیکم ، آغا من فہیم بصر نقوی از کینیڈا ہستم . ایرانی نیستم کہ فارسی من خوب شد . سوال من این ہست کہ پیغام سوره قریش چیست ؟ در این سورہ خدا گفت کہ اطعماہم من جوع ، جوع آیا فقط گرسنہ معنی دارد یا این معنی وسیح تر دارد ؟ دیگر ، خوف اندرون ہست یا از بیرون ؟ لطفا این سوالہا را پاسخ عنایات بہ فرمید

پاسخ: این سوره مبارکه نعمت الهی را بر قریش بیان می کند که به جهت بودن در کنار خانۀ خدا و پذیرایی حاجیان، مردم ایشان را احترام می کردند و در زمستانها به یمن و در تابستان ها به شام کوچ می کردند، خداوند می فرماید که باید پروردگار این خانه را بندگی کنند خدایی که ایشان را با گرسنگی اطعام کرده و از ترسهای دنیایی ایشان را در امن قرار داد .

منظور از معاندین در دعای کمیل

سوال :   با سلام و التماس دعا منظور از معاندین در این قسمت از دعای کمیل چه کسانی هستند؟ لَكِنَّكَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلَأَهَا مِنَ الْكَافِرِينَ‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنْ تُخَلِّدَ فِيهَا الْمُعَانِدِينَ‏ با تشکر

پاسخ: معاندین همان کافران و مشرکان و منافقان و دشمنان ائمه علیهم السلام و مومنان هستند که در گفتار و رفتار تا آخر دست از دشمنی با دین الهی و انبیا و اولیای الهی بر نداشتند .