اطلاعیه

قابل توجه عزیزان همراه:

 

در صورت تمایل برای کسب خبر از جلسات و برنامه های حضرت استاد ، عزیزان مشتاق شرکت در جلسات تهران ، لطفا برای عضویت کلمه « عضو » یا «ozv» و برای لغو عضویت کلمه « لغو » را به شماره 50002040000 ارسال نمایند. برای اطلاع از برنامه های آقا کانال زیر انتخاب شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــ

آدرس کانال رسمي معظم له در تلگرام

کانال تلگرام صراط مستقیم

@seratemostaghim_ir

 

 

 

جستجو

برنامه جلسات

تهران: شرح خطبه غدیریه میدان محمّدیّه(اعدام سابق)خیّام شمالی کوچه شهید مهدویان احدی حوزه علمیّه معیّر جمعه ها ساعت 11 صبح

قم: شرح صحيفه سجادیه در مدرسه معصوميه پنجشنبه ها بعد از نماز عصر و حدیث اربعمأه حضرت علی ع در مدرسه عالي امام خميني(ره) چهارشنبه ها بعد از نماز عشاء و شرح نهج البلاغه سه شنبه ها 45 دقیقه قبل از مغرب مجمع عالی حکمت

 

تبلیغات

آیا در توسل تصرف هم تحقق پیدا می کند ؟

سوال :  آیا در هنگام توسل به ائمه(علیهم السلام)، آنها صرفا برای ما دعا می کنند یا فعل دیگری مانند تصرف در کارها را انجام می دهند؟

پاسخ:در توسل هم ائمه علیهم السلام برای ما دعا می کنند اگر اخلاص در توسل داشته باشیم و هم گاهی تصرف در کارها و حالات ما می کنند ، این بستگی به کیفیت توسل و درجۀ معرفت ما دارد

 

وضعیت غیر مسلمانان پس از مرگ

سوال : با سلام. مردمانی که اسلام نیاورده اند اگر به همان حالت بمیرند وضعشان پس از مرگ چگونه است؟ با تشکر

پاسخ: اگر تحقیق نکنند و به هر مقدار که می توانند، توان تحقیق داشته باشند، کافر از دنیا رفته اند .

نماز معراج مومن است یعنی چه

سوال :     ما هو معنى ما ورد في الاحاديث الشريفة ان الصلاة معراج المؤمن هل ان في ذلك اشارة الى اثر الصلاة في السير والسلوك الى الله تبارك وتعالى؟

پاسخ:یعنی ان الصلاه مع شرائطها و آدابها المذکوره فی الشرع المقدس توجب عروج الروح الی عالم الملکوت و ینقطع عن التوجه الی الدنیا و شئونها و هذا العمل له اثر عمیق فی السیر الی الله .

بلند کردن دست هنگام دعا

سوال :با سلام 1- آیا جایز است در خواندن قسمتهایی از دعاهایی مانند دعای توسل و یا بعنوان مثال در کنار حرم امامان (ع) انسان دست خود را به بالا بلند کند و مانند حالت دعا و طلب از خداوند عمل نماید یا نه ؟ 2- متاسفانه بنده کمی زود عصبانی می شوم و به اصطلاح از کوره در میروم و البته مدتی است که خودم را کنترل میکنم ولی باز هم که دقت کردم در زمان خستگی این حالت بیشتر است . چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد. لطفا راهنمایی جامع و کاملی بفرمایید و مثلا حتی اگر کتاب خاصی برای آگاهی لازم است مطالعه شود بفرمایید. 

پاسخ: اشکالی ندارد، باید این عمل را ادامه داد و سعی کرد در حال خستگی وارد منزل و یا کاری نشد و به استراحت یا ورزش مناسب مشغول شد تا عصبانیت عارض نشود و از خداوند نیز در این امر کمک خواست .

 

وظيفه ما در زمان غيبت

سوال : بسمه تعالی با سلام و خسته نباشید به محضر حضرت استاد تحریری(دام عزه ) بنده دو سوال از محضرتان داشتم: 1) گاهی اوقات به اعتقاداتم شک میکنم که آیا پیروی از چهارده معصوم را با مطالعه کسب کرده ام و یا تقلیدی بوده، چرا که در برخی موارد مملکتی و سیاسی چون قوه تشخیص حق از باطل را ندارم به مقام معظم رهبری نگاه میکنم و جبهه ام را با ایشان تنظیم میکنم. حال این کار صحیح است یا خیر؟ لطفا ارشاد بفرمایید 2) در زمان غیبت امام عصر روحی له الفداء وظیفه ما به عنوان شیعه و منتظر چیست؟ و چه کنیم که در این دوران آخر الزمان جزو کوفیان نباشیم.. با تشکر  

پاسخ: انسان در این موارد یا به کتاب ها و یا اشخاص مطمئن رجوع کند تا سبب استحکام عقیده اش شود و یا با بصیرت به دیدگاه مقام معظم رهبری ملتزم شوید که موجب سلامت است وظیفۀ هر شیعه آگاهی مستمر به معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام داشتن به اندازۀ توان فکری و وقتی، بویژه معرفت به امام زمان علیه السلام و انجام وظایف شرعی و اجتماعی در حد توان و وظیفه، و تبعیت از مقام معظم رهبری و حمایت از جمهوری اسلامی و دعای خالصانه برای حضرت، و صدقه برای سلامتی آن حضرت و استغاثه به ایشان در امورات مختلف بویژه در جهت ثبات قدم در راه آن حضرت و حمایت دائمی از ایشان .

تعبير خواب ملاک و يادگيري آن

سوال : سلام خدمت حضرت استاد تحریری : 1- تعبیر خواب چیست ؟ 2- آیا علم است و میشود آن را فرا گرفت ؟ 3- چه ملاک هایی باعث صادقه بودن خواب میشود ؟ 4-آیا یادگیری آن در سیر معنوی مهم است ؟ 5- آیا کتب تعبیر خواب معتبرند ؟ با تشکر  

پاسخ: بنده خیلی در این امور وارد نیستم، البته تعبیر خواب علم ویژه ای است که نوعا افاضه ای است و خواندن کتاب ها خیلی به آن کمک نمی کند و ملاک صادقانه بودن آن را ما نمی دانیم فقط کسانی که علم افاضی تعبیر خواب را می دانند به آن اشراف دارند، یادگیری آن در سیر معنوی تأثیری ندارد، اعتبار کتب تعبیر خواب در حد اطلاع است و ملاک عمل نمی باشد .

راز تفاوت احکام زن و مرد

سوال : سلام علیکم! حدیثی دیده ام در راز تفاوت برخی احکام بین زن و مرد مانند ارث و دیه و طلاق و ... . از آنجائیکه برخی اساتید بنده فرمودند با مبانی عرفانی می شود حدیث را تبیین کرد دارم از شما می پرسم که تبیین حدیث چیست!؟ حدیث به شرح زیر است:«... يَا رَسُولَ اللَّهِ ... فَأَخْبِرْنِي عَنْ آدَمَ خُلِقَ مِنْ حَوَّاءَ أَمْ خُلِقَتْ حَوَّاءُ مِنْ آدَمَ قَالَ بَلْ حَوَّاءُ خُلِقَتْ مِنْ آدَمَ وَ لَوْ كَانَ آدَمُ خُلِقَ مِنْ حَوَّاءَ لَكَانَ الطَّلَاقُ بِيَدِ النِّسَاءِ وَ لَمْ يَكُنْ بِيَدِ الرِّجَالِ قَالَ فَمِنْ كُلِّهِ خُلِقَتْ أَمْ مِنْ بَعْضِهِ قَالَ بَلْ مِنْ بَعْضِهِ وَ لَوْ خُلِقَتْ مِنْ كُلِّهِ لَجَازَ الْقِصَاصُ فِي النِّسَاءِ كَمَا يَجُوزُ فِي الرِّجَالِ قَالَ فَمِنْ ظَاهِرِهِ أَوْ بَاطِنِهِ قَالَ بَلْ مِنْ بَاطِنِهِ وَ لَوْ خُلِقَتْ مِنْ ظَاهِرِهِ لَانْكَشَفْنَ النِّسَاءُ كَمَا يَنْكَشِفُ الرِّجَالُ فَلِذَلِكَ صَارَتِ النِّسَاءُ مُسْتَتِرَاتٍ قَالَ فَمِنْ يَمِينِهِ أَوْ شِمَالِهِ قَالَ بَلْ مِنْ شِمَالِهِ وَ لَوْ خُلِقَتْ مِنْ يَمِينِهِ لَكَانَ لِلْأُنْثَى كَحَظِّ الذَّكَر مِنَ الْمِيرَاثِ فَلِذَلِكَ صَارَ لِلْأُنْثَى سَهْمٌ وَ لِلذَّكَرِ سَهْمَانِ وَ شَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ مِثْلَ شَهَادَةِ رَجُلٍ وَاحِدَةٍ» طبق این حدیث چرا طلاق بدست مرد است؟! چون حوا از آدم خلق شده نه برعکس. چرا حجاب بر زن واجب گشت!؟ چون حوا از باطن آدم خلق شده نه از ظاهر چرا ارثش نصف مرد است!؟ چون از چپ آدم است نه از راست چرا فاضل دیه دارد!؟ چون از بعض آدم است نه کل آدم.
 پاسخ: اولا : حقیقت این معارف را ما نمی فهمیم و ثانیا : این روایات از قبیل حکمت احکام الهی است نه علت که بحث آن در فقه می شود ، و ثالثا : معنای خلقت حضرت حوا از بعض و باطن و طرف چپ حضرت آدم علیه السلام معلوم نیست ظاهرش مقصود باشد که لازمه اش این باشد که جهتی از جهات بدنی ادم کم شده باشد ، البته احکام الهی تابع مصالح و مفاسد نفس الامری است که جز اولیای الهی کسی از آن ها خبر ندارد ، و این تفاوتها نیز نوعا جنبۀ ظاهری دارد و نقشی در کمال یا عدم کمال حقیقی زن ندارد ، و از آن جهت بین زن و مرد تفاوتی نمی باشد به گونه ای که معارف دین ولالت بر امکان دستیابی زنان به کمال حقیقی را مانند مردان دارند به عنوان نمونه به آیه 97سوره نمل و 40 سورۀ غافر و نساء 124و آل عمران 195 رجوع کنید .

 

ملاقات با آقا امام زمان عج و حضرت خضر

سوال : باسلام خدمت حضرت ایت الله تحریری : 1- چگونه می توان به محضر حضت صاحب الامر ( ع )رسید ؟ 2- ایا این اذکار و اوراد و ختوماتی که از مرحوم شیخ رجبعلی خیاط و دیگران برای تشرف در کتب وجود دارند برای همگان جواب میدهد ؟ 3- ایا میتوان حضرت خضر ( ع ) را دید و چگونه ؟ با تشکر یاعلی  

 پاسخ: ما موظفیم طاعت کنیم و واجبات را به طور دقیق پیاده کرده و از تمامی محرمات دوری کنیم رضایت حضرت را این گونه جلب کنیم اگر صلاح باشد به زیارت آن حضرت و حضرت خضر علیهما السلام مشرف می شویم ، این دستورات را بنده تجربه نکرده ام لکن اصل همانست که بیان شد .

ضمير مذکر براي خداوند

سوال : سلام علیکم لطفابفرمایید چرا ما حضرت حق را مردانه مخاطب قرار می دهیم  

 پاسخ: خطابها به صورت ظاهری است و الا در این رابطه زن و مرد بودن مطرح نیست .

 

وحدت وجود

سوال : بسمه تعالی باسلام خدمت حضرت استاد تحریری چند سوالی داشتم که عرض میکنم 1- مبحث وحدت وجود را که میان عرفا و فلاسفه مطرح است را لطفا هرچند مختصر شرخ دهید . 2-آیا وحدت وجود شرک است ؟ 3-آیا میتوان به آن وحدت وجدی که ابن عربی (ره) تعریف کرده است بصورت عملی دست یافت ؟ 4-آیا در آیات و روایات به آن اشاره شده است ؟ 5- آیا بزرگانی ما همچون علامه طباطبایی (ره)و ایت الله پهلوانی (ره) به وحدت وجود اعتقاد داشته اند ؟ با تشکر  

 پاسخ:  این مباحث ، مسایل خاص علمی است که باید با مقدماتش مطرح شود تا شبهه ایجاد نکند ، آن مقدار که حقیر می فهمم این اصطلاحات ناظر به رابطه ی وجودی موجودات با حق تعالی است که موجودات در رابطه ی با وجود بی نهایت و بسیط الهی ، وجود سایه ای دارند که در برابر او قرار ندارند بلکه حق تعالی حقیقت مطلقی است که بر تمامی موجودات احاطه ی وجودی و قیومی و علمی دارد و در زبان آیات قرآنی به آن ها آیه ی مطلق الهی گفته شده است که آیه هیچگاه خود را مستقلا نشان نمی دهد بلکه صاحب نشانه را نشان می دهد ، اساسا وحدت وجود در برابر هر نوع شرکی قرار دارد و دین الهی که ما را دعوت به توحید و رسیدن به آن ها می کند ، یعنی تمامی شرک ها از وجود انسان زدوده شود ، آیه ی 108 سوره ی یوسف این دعوت را بیان می فرماید و آیه ی 106 می فرماید ایمان اکثر مؤمنان با شرک همراه است .البته درک علمی و عملی این حقایق نیاز به تمرینهای علمی و عملی بسیاری دارد که با ارشاد استاد مناسب می توان آن ها را درک کرد ، اسلام و معارفش در سطوح گوناگون ذهنی و عقلی مطرح شده که هر کس در هر حدی از اعتقادات توحیدی که ائمه علیهم السلام بیان فرموده اند باشد کفایت می کند و همچنین نسبت به انجام اعمال صالح که مراتبی دارد ، خداوند همه ی ما را به صراط مستقیم عبودیت هدایت فرماید .

صلوات و قرب وجودي معصومين عليهم السلام

سوال : بسمه تعالی باسلام خدمت حضرت استاد تحریری ( روحی له فداه ) در جواب سوالی فرمودید *معنای صلوات تقاضای رحمت بی پایان الهی است که خداوند از طریق ائمه علیهم السلام به ما افاضه می کند ، نه این که بر کمالات ایشان افزوده شود .* سوال حقیر اینجا مطرح میشود که اگر قائل به این باشیم که خداوند حد ندارد پس قرب الی الله نیز حد ندارد پس آیا میشود گفت که هر وقت صلواتی فرستاده میشود به مقام قرب حضرت رسول و ائمه اطهار (ع) افزوده میشود ؟  

  پاسخ: باید قائل باشیم که خدا حد ندارد لکن قرب الهی که برای بنده میسر است در مقایسه ی با خداوند محدود است اگر چه درجه ی قرب ائمه علیهم السلام در مقایسه ی با دیگران محدودیت ندارد لکن ایشان با عنایت الهی به نهایت درجه ی قرب موجود امکانی رسیده اند ، زیرا بی نهایت بودن خدا زمانی و مکانی نیست بلکه وجودی است ، ایشان به افاضه ی حق تعالی ظرفیت درک و قرب چنین حقیقتی را دارا هستند

 

آزادي و ارتداد

سوال : چرا فردی را که آگاهانه از دین خارج می شود مرتد نامیده می شود؟آیا بر خلاف آزادی انسان نیست ؟ حکم ارتداد چیست؟ 

  پاسخ:  جواب این سوال مفصل است خلاصه ی آن این است که کسی که به دین حق گرویده حتما باید به نوعی با دلیل صحیح باشد و اگر از آن هم خارج می شود باید نزد صاحبان تشخیص با دلیل صحیح باشد این از نظر منطقی نزد هر مکتبی پذیرفته شده است و بر خلاف آزادی هم نمی باشد ، آزادی معنایش انتخاب اعتقاد یا روش عملی بدون دلیل و منطق نمی باشد . ارتداد یعنی برگشت از دین حق بدون دلیل صحیح و اعلان آن که البته تعریف فقهی آن را باید مطابق نظر فقها جستجو کرد

تعبير رب النوع براي ائمه عليهم السلام

سوال : با سلام لطفا در مورد رب النوع توضیح دهید وایاامامان رب النوع همه انسانها می توانند باشند یا شامل عده خاصی می باشد؟ التماس دعا  

  پاسخ:  تعبیر رب النوع به ائمه علیهم السلام مورد رضایت ایشان نیست بلکه ایشان واسطه ی فیض الهی در تمامی عالم و عوالم وجودی هستند .

 

دليل ادامه فيض حضرت حق

سوال : سلام حضرت استاد دستبوستان هستم و مشتاق دیدارتان.میخواستم بدانم دلیل ادامه فیض حضرت حق برای چیست؟ و چه میشد اگر حضرت الله دنیا را خلق کرده و با تدبیری که در ماده قرار میداد جهان پیش میرفت؟همانطور که عده ای از اهل تسنن قائلند. 

  پاسخ: نمي شد زيرا در ادامه ، هستي از خالق بي نياز مي شدو اين جمع بين متناقضين است که محال مي باشد چون از آنجا که ذاتا معلول ، مخلوق است عين نياز به خداست و نداري مطلق است و چون بدون نياز به خداوند ادامه هستي ميدهد ، لازم مي آيد ذات واحد در عين نياز ، بي نياز باشد و اين محال ذاتي است

انسان جلوه گر ذات احديت و انسان بد ذات

سوال : اگر انسان جلوگر ذات اقدس احدیت است و خداوند از روح خود در انسانها دمیده است پس معنی اینکه انسانی بد ذات است چیست  

 پاسخ: خداوند خواسته است انسان با اختيار حقيقت خودش را در اين عالم بسازد ، خداوند زمينه ارتباط ويژه را براي انسان با دادن روح از عالم ملکوت به او و فرستادن دين حق ، فراهم کرده است لکن انسان با اختيارش اين مسير را نمي رود و ارتباطش را اعتقادا و عملا قطع مي کند و از سعادت حقيقي محروم مي شود

صفت قدرت الهي 2

سوال : با سلام خدمت شما و تشکر از زحماتتان. ببخشید در پاسخ این سوال که چرا خداوند با قدرت خود کاری نمیکند که همه با اختیار خود او را اطاعت کنند فرموده اید که "اين ديگر اختياري نخواهد بود ، سؤال امر باطلي است". پاسختان معقول است پس لطفا مورد زیر را هم برایم توضیح بفرمایید: زمانی که شخصی میخواهد گناهی کند اما در آن موقع مثلا صدای قرآنی را میشنود یا حدبثی را در تلویزیون میبیند سپس با اختیار از آن گناه منصرف میشود آیا خدا با قدرت خویش و همچنبن با اختیار خود شخص او را به اطاعتش نیاورده است؟  

پاسخ: در این جا نیز شخص با اختیار خود گناه را ترک کرده چنان که خود شما گفته اید اما صدای قرآن یا حدیث زمینه ی انتخاب شده است .

عدم اکراه در دين

سوال : سلام مگر نمیگن که در دین اکراهی نیست پس چرا اوایل اسلام با کشورهای دیگه میجنگیدن و مجبورشون میکردن یا مسلمون بشن یا جزیه بدن؟و چرا اگه فردی مرتد شد میکشنش مگر نمیگن همه ادیان رو بررسی کنید و و هر کدوم بهتر رو انتخاب کنیم شاید یکی با عقل ناقص خودش به این نتیجه رسید که یک دین دیگه بهتره پس چرا ما باید بکشیمش؟  

 پاسخ :  اکراه در پذیرش اعتقادات حقه وجود ندارد ، اسلام اساس کارش را بر تبلیغ معارف حقه ی خود قرار داده است ، تاریخ اسلام شاهد بر آنست ، لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به طائف تشریف بردند و آن ها هم خوب برخورد نکردند و آن حضرت برگشتند ، علاوه بر این جنگ بعد از هجرت رخ داده و این علامت جبری نبودن پذیرش دین است ، و نیز جنگ برای دفاع از کیان اسلام در برابر یهود و مشرکین بوده است پس از این که حکومت اسلامی تشکیل شد واغلب مردم اسلام آوردند ، کسی که تحت لوای حکومت زندگی می کند و می خواهد از مزایای حکومت و روابط احتماعی بهرمند شود (بطور طبیعی در همه ی حکومت ها ) یا باید افکار حکومت را بپذیرد و یا جزیه که همان مالیات است بدهد و یا از محدوده ی حکومت به خارج از آن بیرون رود .این بحث مفصل دارد همین مقدار جواب کافی است . مرتد هم که کشته می شود کسی است که تظاهر به بی دینی و انحراف اعتقادی در جامعه ی متدین می کند که موجب تزلزل اعتقادات دیگران می شود – از این جهت اگر کسی در چنین جامعه ای اظهار مخالفت اعتقادی نکند کسی به او کاری ندارد- لکن باید قوانین احتماعی و حکومتی را مراعات نماید- و اگر کسی واقعا و بدون غرض و با تحقیق صحیح از راه عقلی و راه های صحیح ، اعتقاد به دینی کرد بطوری که با کارشناسان دین حق هم مواجه شد و طالب حق بود و فهمش بیشتر از آن را درک نکرد آن دینش نزد خداوند پذیرفته می شود .

 

شيعه و بهشت و جهنم

سوال : سلام.ببخشید شما در جواب به یک سوال گفتید که شخص شیعه حتی اگه گناه کبیره کنه با شرایطی خاص یا جهنم نمیره یا اگه بره زیاد اونجا نمیمونه میخواستم لطف کنید منبع یا سندی برای این سخنتون بیان بفرمایید.2. باشوق گناه و فکرهای بدی که تو ذهنمونه چکار کنیم و چطور این حالت رو رفع کنم؟ایا توبه مادامی که تمام حق الناس و تکالیف حق الهیی که گردنمه رو ادا نکردم قبول نمیشه؟ایا میشه فقط لز یک گناه توبه کرد و برای این امر چه شرایط و مراحلی لازمه لطفا مفصل شرح بدید.برای قبولی توبه از فعل حرامی (گناه بسیار بزرگ)که جنبه حق الهی داره ایا پشیمونی از گناه و عزم بر ترک ان برای همیشه و اینکه واقعا دیگه مرتکب اون عمل نشیم کفایت میکنه؟براب بالا بردن و قوی کردن اطلاعات دینی و عرفانی شما خواندن چه کتابهایی رو پیشنهاد میکنید ؟من خیلی از اقوامم حجاب رو رعایت نمیکنم و مطمین هستم اگه تو جلساتشون شرکت کنم چشمم به نامحرم میفته و یا مجبورم با انها دست بدهم ایا باید با همه قطع رابطه کنم؟لطفا راهنماییم کنید.در اخر با توجه به ابتلای بساری از جوانان به گناه و اینکه خیلی از انها میخواهند توبه کنند از شما تقاضا میکنم که یک مقاله یا کتاب بنویسید و شرایط و ارکان توبه رو مفصلا توضیح داده و انرا در سایت خود قرار دهید ممنون. 

 پاسخ : - نميدانم چنين مطلبي را گفته باشم اما آن چيزي که هست آن است که اگر شخصي با حفظ اعتقاد شيعي وارد صحراي قيامت شود بطور دائم وارد جهنم نمي شود يعني با شفاعت از جهنم خارج مي شود البته ممکن است گناهان زياد موجب سلب ايمان و اعتقاد به ولايت شود . اين مطالب از مجموعه اي از روايات باب جان دادن و حالات انسان ها در اين وقت و روايات قيامت استفاده مي گردد - شوق به گناه و فکر در گناه را با توجه به آثار نامطلوب دنيائي و آخرتي آن بايد از بين برد - توبه هر گناهي مناسب با آن گناه است . اگر تمامي حق الله و حق الناس را ادا نکرده باشد به همان اندازه که اداء کرده قبول است - پشيماني از گناه و تصميم بر ترک آن بطور قطعي توبه است - بايد اول کتاب هاي اعتقادي را مکرر مطالعه کرد و سپس کتاب هاي اخلاقي در هر سطح علمي که هستيد به همان مناسبت مطالعه کنيد از کتابهاي آقاي قرائتي و آية الله مصباح يزدي و آية الله مکارم شيرازي و آية الله سبحاني و شهيد دستغيب و شهيد مطهري غفلت نکنيد

حقيقت روح

سوال : 1. حقیقت روح چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 2. مقصود از روحی که در انسان دمیده شد، کدام روح است و این روح چگونه در انسان دمیده شد؟ 3. دستورالعمل توبۀ خاصّی که در آستانۀ سلوک توصیه شده است، چیست؟ 4. حدّاقلّ میزان طلبی که در سلوک می تواند کارساز باشد، چه قدر است و چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟ 5. چه عواملی موجب یأس سالک از ادامه ی راه و سست کننده ی طلب اوست؟ 6. چه نکات مهمّ و هشدار دهنده ای در سیر و سلوک وجود دارد؟ 7. عوامل یأس آفرین و سست کنندۀ طلب چیستند؟ از کشور جمهوری آذربایجان  

 پاسخ : - روح حقيقتي است بدون داشتن خصوصيات مادي از قبيل جرمو طول و بعد و عرض و عمق و زمانداري و مکانداري - روح حقيقتي است که نسبت خاص به خداوند دارد و چگونگي دميدن آن را درک نمي کنيم - همان توبه عادي است که براي انسان پشيماني واقعي از عمل گناه حاصل شود و تصميم جدي بگيرد که ديگر بر گناه برنگردد و اگر حقوق الهيه يا مردم را ترک کرده است جبران کند ، مطابق دستور شرع - حداقل شروع خالصانه در عمل و قصد تداوم داشتن در آن است . پيامدهايش آثار روحي است که براي هر کسي به گونه اي خاص است - تنبلي و سستي در عمل و تلقين به اينکه اهل راه نيست يا خدا او را براي اينکار قرار نداده است - برنامه ريزي نکردن و سپس اعتماد به خود در برنامه ريزي و عمل و توسل نداشتن به اولياء الهي و تضرع نداشتن به درگاه حق تعالي - بايد توجه به آثار نامطلوب دنيائي ( جسمي و روحي و اجتماعي ) و آخرتي گناه داشت و تصميم را همواره جدي بر دوري از گناه گرفت و به الائات شيطان نيز توجهي نکرد

 

صفت قدرت الهي 1

سوال : سلام علیکم. خداوند بر همه چیز قادر است پس میتواند کاری کند که همه با اختیار خود (بدون اجبار) از او اطاعت کنند. پس چرا این کار را نمیکند؟ با تشکر  

 پاسخ : اين ديگر اختياري نخواهد بود ، سؤال امر باطلي است

اعتقاد به ولايت فقيه

سوال : باسلام خدمت حضرت استاد ایا ولایت فقیه یک اصل فقهی است یا از اصول دین است زیرا که خیلی از مراجع فقید و حی شیعه این اصل را قبول نداشته اند و ندارند ( مانند ایت الله خویی - نایینی و. ..)؟ 2 . اگر کسی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد میتواند در راستای معنوی پیشرفت کند وعارف شود ؟ 3 . ایا سالک میتواند از مسایل و مباحث سیاسی که مطرح میشود کناره گیری کند ؟

 پاسخ : - از امور اعتقادي است که به يک اصل فقهي نيز مرتبط است - هيچ فقيهي نيست که اصل ولايت فقيه را قبول نداشته باشد لکن اختلاف در دليل و محدوده آن است. اگر کسي ولايت فقيه را قبول نداشته باشد چون ضعف اعتقادي دارد يا اصلا پيشرفت معنوي ندارد و يا ضعيف خواهد بود . - اگر مسائل سياسي با گناه همراه باشد بايد کناره گرفت اما اگر اينگونه نباشد بايد در آن دخالت داشته باشد هر چند بصورت کلي

بخشش گناه شيعيان

سوال : سلام خدمت استاد محترم آیا گناهان کبیره شیعیان بخشیده میشود یا نه؟آیا شیعیان در هر رتبه ای که باشند بعد از تصفیه از عالم ماده گرفته تا هنگام مرگ و برزخ وشاید جهنم موقتی رفتنشان به بهشت حتمی است؟

پاسخ : بله بخشیده می شود اگر توبه واقعی نماید . اگر توبه نکند و مبتلا به گرفتاری هایی مانند فقر یا مرض و امثال آن نشود که موجب شستشوی گناه می شود و گرفتاری های عالم برزخ و قیامت موجب رفع گناهانش نشود به طور موقت امکان رفتن به جهنم را دارد که با شفاعت نجات پیدا می کند .

معناي ولايت و ولايت امام زمان (عج)

سوال :1-ولايت به چه معناست آيا ميشود به معني نزديكي گرفت؟ 2-در شرايطي كه امام زمان(عج) در غيبت هستند چگونه بندگان خدا ميتوانند تحت ولايت ايشان باشند؟ 3-اگررسيدن به حق با رسيدن به ولايت ميسر ميشود پس بفرماييد كه چگونه ميشود به اين مهم دست يافت؟
پاسخ :
در لغت ولایت به معنای پهلو در آمدن است ، و در اصطلاح در چند معنا به کار رفته مانند : یاری کردن ، سرپرستی ، محبت ، بیشتر در سرپرستی به کار می رود و لازمه ی آن نزدیکی می شود . ولایت معنوی امام – علیه السلام- حضور و غیاب ندارد ، تمامی اعمال به حضور آن حضرت عرضه می شود ما فقط باید اعمال خود را مطابق دستورات ایشان انجام دهیم تا تحت ولایت ایشان قرار بگیریم . البته در زمان ظهور و پیاده کردن ولایت با حکومتشان ، ولایتشان در شئون گوناگون زندگی تحقق می یابد و تنها از این طریق انسان می تواند به حق برسد

عيوب خلقي و عصمت

سوال :با اینکه عصمت، عیوب خَلقی را هم شامل می شود، چرا حضرات علیهم السلام دچار بیماری می شدند، یا در توصیف وجود نازنین بعضی معصومین، گفته می شود "سمین" بودند و امثال اینها

پاسخ : دلائل عصمت ايشان شامل بيماري هاي جسماني نمي شود فقط دلالت بر دوري از گناه عمدا و سهوا و دوري از رذائل اخلاقي مي کند . ايشان حالات طبيعي هم دارند لکن بايد از امراضي که موجب تنفر مردم از ايشان مي شود دور باشند تا هدايت عقسم نشود مانند جذام و امثال آن .

اظهار نارضایتی از قضا و قدر الهی

سوال : سلام. اگر کسی  دچار نارضایتی از قضا و قدر شده و با اینکه در بعضی امور سخت از خداوند اطاعت میکند ولی گمان میکند سودی نمیبرد چاره چیست؟ تشکر

پاسخ: اگر توجه دقیق شود به هستی خود و موجودات و عجائب بی نهایت که در این موجودات خداوند قرار داده ، حتما عقل به کمالات بی نهایت خداوند متعال رهنمون می شود و می فهمد که حکمت والایی در این خلقت نهفته است و خداوند جز خیر انسان را در نظر ندارد و خیرات  را نیز درک می کنیم الیته به جهت تضادی که بین موجودات این عالم پیدا می شود  گاهی بعضی از افراد به ناکامی می رسند که آن هم بگونه ای خیر است و انسان تلاش می کند راه حل برای از بین بردن شرّ پیدا کند و علمش و قدرتش در این جهت بالا می رود، توجه دقیق به این امور حالت رضایت را از وقوع حوادث بدنبال می آورد بویژه که حکمت های آنها را ابتداء نمی فهمیم و پس از وقوع حادثه و دقت در جهت پیدایش آن، به آن حکمت ها می رسیم .

معرفت اسما وصفات خداوند

سوال : سلام علیکم.آیا اسما وصفات خداوند در اهل بیت علیهم صلوات الله حالت نازله دارد ویا این بزرگواران تجلی صفات بما هو صفات میباشند و آیا این محدودیت که در انسان به واسطه مخلوق بودن در شناخت صفات بماهوصفات خداوند وجود دارد با فنا در ذات خداوند و رسیدن به توحید ذات و صفات و اسما و افعال حل میشود یا نمیتوان به معرفت صفات بماهوصفات دست یافت؟با تشکر

   پاسخ: ائمه علیهم السلام مظاهر تام اسماء و صفات الهی هستند، آن مقداری که ما این مسائل را می فهمیم هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی خویش پس از فنا می تواند صفات خداوند را بشناسد

علت خوف حضرات معصومین علیهم السلام

سوال :سلام سوالی داشتم در مورد علت خوف معصومین. برای مثال چرا در مورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله حجت خدا ختم مرسلین در حدی بود که قد مبارکش خم شده بود و چنانکه چون راه می رفت مردم گمان می کردند که به رو در می‌افتد(به نقل از معراج السعاده) یا اینکه حضرت امیرالمومنین علیه السلام معروف است که در نخلستان غش می‌‌کردند. یا در مورد امام حسن علیه السلام که در هنگام شهادتشان در خوف بودند و گریه می‌کردند. مگر کسانی که در حریم کبریای الهی متکن هستند خوفی خواهند داشت؟ و دیگر اینکه این حالت ها با حالت شوق و شعف امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت در کربلا در هنگام شهادت چه تفاوتهایی دارد؟

 پاسخ: حالت خوف در هنگام شهادت و یا هر زمان دیگری با توجه به درک آنها نسبت به مقام جلال عظمای الهی پیدا می شود که ما حقیقت آن را درک نمی کنیم و حالت شوق به جهت توجه به جمال مطلق الهی است که همواره نیاز به آن درگاه را در وجودشان می یافتند

 

نحوه توسل به ائمه

سوال : با سلام میخواستم درباره نحوه توسل به ائمه بدونم واینکه مثلا به معنی دعای توسل خواندن است؟برای توسل واقعی چه باید کرد؟ باتشکر

پاسخ: توسل به معنای وسیله بردن به درگاه الهی است و حقیقتش اظهار ارادت و خضوع به درگاه ائمه است که این وساطت را از جانی ما بپذیرند و ما را به سوی خدا راهنمایی و دستگیری کنند و از این طریق حوائجمان را برآورده شود و خواندن دعای توسل یکی از این راههاست

چکونه دختر خانومی را به نماز علاقه مند کنیم؟

سوال : چکونه دختر خانومی را به نماز علاقه مند کنیم؟

پاسخ: باید فضایل نماز و آثار با برکت دنیایی و آخرتی آن را بیان کرد یا کتابهایی که در این زمینه نوشته شده به او راهنمایی کرد تا بخواند و اشتیاق پیدا کند مانند نماز اقای قرائتی و کتابهایی هم آقای عباس عزیزی نوشته و نیز آداب الصلاه حضرت امام

معنا و شکل و مراتب توسل

سوال : با عرض سلام و خسته نباشید می خواستم بدانم توسل به طور واضح به چه معناست؟ و به چه اشکالی می تواند باشد؟ و چه مراتبی دارد؟ همچنین خیلی دوست داشتم طرز فکر امام زمان عج و دید ایشان نسبت به خود و سایر مسلمین را به طور واضح بدانم؟ چرا که شیطان خیلی وسوسه می کند که امام زمان عج تورا قبول ندارد و گناه کار و بی ارزش می شمارد و کاری بکار تو ندارد و امور مهم تری دارد و برایش اهمیت چندانی نداری و خیلی بنده های بهتر از تو دارد و ازاین قبیل و اینکه آیا تمامی معصومین به تمام امور ما اشراف دارند؟ و در هر لحظه ای می توانینم با هر کدامشان در دلمان صحبت کنیم؟ با تشکر

پاسخ:توسل واسطه قرار دادن اولیای الهی و ائمه علیهم السلام بدرگاه الهی است برای برآورده شدن حوائج و گاهی برای ارتباط روحی با ایشان برقرار کردن برای قرب الهی است که هر دو لازم است، هم با خواندن دعای توسل و امثال آن ، هم با زیارت رفتن به مشاهد ایشان و هم با تشکیل مجالس عزا یا مجالس مولودی ایشان و ذکر فضایل و مظلومیت ایشان و ذکر ظلم ظالمان به ایشان و از همه بالاتر تبعیت از ایشان در شئون زندگی-امام زمان علیه السلام وامامان علیهم السلام ناظر بر اعمال و رفتار و نیات ما به اذن خداوند هستند- ، اگر اعمال و افکار ما مطابق با مرام آن حضرت باشد از ما راضی هستند و الا حالت ناراحتی دارند اما نه به صورتی که ما را از خودشان طرد کنند بلکه برای ما دعا می کنند، و ما اگر در جهت رضایت ایشان باشیم دعایشان دلسوزانه تر خواهد بود، لذا هر لحظه می توان با هر کدامشان ارتباط بر قرار کرد و از ایشان درخواست کرد

 

بحث ولایت فقیه ، یک بحث اعتقادی است یا فقهی ؟

سوال : با سلام و عرض ادب و احترام 1- لطفا بفرمایید که بحث ولایت فقیه ، یک بحث اعتقادی است یا فقهی ( تقلیدی ) ؟ 2- لطفا دلیل اعتقادی یا فقهی بودن آنرا بیان نمایید با تشکر

پاسخ: بحث ولایت فقیه اولا یک بحث اعتقادی است زیرا در راستای اعتقاد به ولایت و امامت ائمه علیهم السلام می باشد لکن ابعاد و حیطۀ آن بحث فقهی است دراین رابطه کتابهایی تدوین شده یکی از آنها کتاب آیت الله جوادی و دیگر کتاب آیت الله مصباح یزدی است رجوع کنید

 

آیا عالم ذر حقیقت دارد ؟

سوال : با سلام و عرض ادب و احترام به محضر شریف حضرت عالی 1- آیا عالم ذر حقیقت دارد ؟ 2- اگر حقیقت دارد ، در چه زمانی واقع شده است ؟ 3- در آنجا چه اتفاقاتی رخ داده است ؟ با تشکر

پاسخ: عالم ذر بنابر نظر مرحوم علامۀ طباطبایی عالمی قبل از این عالم مادی است که ویژگی های عالم ماده را ندارد مانند زمان و مکان، حقیقت آن را ما درک نمی کنیم اما طبق روایات انسانها برای آمادگی آمدن به این عالم آن را طی کرده اند و نوعی اختیار و آگاهی مناسب با آن عالم را داشته اند، از این جهت خداوند مطابق آن علم و اختیار انسان از او پیمانی بر ربوبیت خویش گرفت و انسانها مختلف جواب دادند لکن این مطلب اختیار انسان را در این عالم سلب نمی کند و آن زمینه است و همچنین پیمان نسبت به رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امامت ائمه علیهم السلام گرفته شد

آیا در توسل تصرف هم تحقق پیدا می کند ؟

سوال :  آیا در هنگام توسل به ائمه(علیهم السلام)، آنها صرفا برای ما دعا می کنند یا فعل دیگری مانند تصرف در کارها را انجام می دهند؟

پاسخ:در توسل هم ائمه علیهم السلام برای ما دعا می کنند اگر اخلاص در توسل داشته باشیم و هم گاهی تصرف در کارها و حالات ما می کنند ، این بستگی به کیفیت توسل و درجۀ معرفت ما دارد

 

وساطت فیض ائمه ع در وصول به مقام توحید

سوال : با عرض سلام خدمت استاد سه سوال اعتقادی دارم که ذهن حقیر را مشغول ساخته است با توجه به اینکه اهل بیت علیهم السلام طریق وصول به مقام توحید می باشند 1- آیا با توجه به اینکه اهل بیت علیهم السلام بر ماسوی ولایت دارند آیا اولیای الهی واسطه بین این ذوات مقدسه و متوسطین و مبتدین از مومنان هستند یا اینکه فقط اهل بیت بر ما بقی ولایت دارند و هیچ واسطه ای بین اهل بیت علیهم السلام و متوسطین و مبتدین از مومنان وجود ندارد؟ 2- آیا اهل بیت علیهم السلام طریق منحصره برای وصول به مقام توحید هستند؟ در فرض درست بودن این فرض آیا دلیل عقلی بر این انحصار داریم یا فقط دلیل نقلی است؟ اگر دلیل عقلی نداشته باشیم در صورت قاصر بودن کسی که از اهل عامه باشد وصول به مقام توحید برای وی امری ممکن خواهد بود 3- آیا اهل عامه نیز می توانند به مقامات عرفانی و توحیدی نائل شوند؟ 4- اینکه اهل بیت در پذیرش توحید و میثاق ألست بر دیگران تقدم داشته اند از دوحال خارج نیست: الف)آیا خلقت آنها زماناً بر دیگران تقدم داشته است (کما اینکه ظاهر بعض روایات همین است) که در این صورت تقدم آنها در پذیرش توحید امری طبیعی است و فضیلتی نخواهد بود ب)یا اینکه همه مخلوقات با هم خلق شده اند و لکن اهل بیت علیهم السلام  از دیگران پیشی گرفته اند در این صورت نیز دو صورت متصور است: 1- قابلیت آنها بیشتر بوده است که در این صورت نیز تقدم آنها امری طبیعی بوده و فضیلتی نخواهد بود 2- قابلیت آنها بیشتر نبوده است که این صورت با ظاهر اخبار طینت و... منافات دارد

 

 پاسخ: 1-غیر اهل بیت علیهم السلام از اولیاء به اذن ایشان وساطت دارد البته در حد معینی .2- ائمه علیهم السلام هم با دلیل عقلی و هم با دلیل نقلی طریق انحصاری هستند، لکن حکم اهل عامه که واقعا قاصر باشند حکم د یگری است اگر با اخلاص و صفای باطن داشته باشند به اندازۀ ظرفیتشان امکان وصول دارند چون روایت است مکه یک درب بهشت برای کسانی است که قائل به توحید باشند و بغض ائمه علیهم السلام را نداشته باشند .3- تقدم زمان در آفرینش نوری معنا ندارد بلکه تقدم رتبی است و قابلیت ایشان قطعا بیشتر بوده لکن ظهور دادن قابلیت و به فعلیت رساندن به خود ایشان مستند است و این موجب فصیلت است البته امتحانات دنیایی و پیروزی در آنها مکمل آن پذیرش توحید است .

 

فرق بین نفس و روح

سوال : با سلام لطفا تفاوت بين نفس و روح را بيان فرمائيد.

  پاسخ:  به نظر حقیر از جهت حقیقت فرقی ندارد فقط لفظ روح به حقیقت انسان گفته می شود و نفس به همان حقیقت از جهت تعلق آن به بدن و به جهت حالات مختلف به اسامی اماره ، مسوله، ملهمه، مفکره، مطمئنه و .. نامیده می شود

 

برادرم موسیقی گوش می کند چاره چیست ؟

سوال :  با سلام. اگر برادر بزرگتر کسی در خانه زیاد موسیقی گوش میدهد تکلیف برادر کوچک چیست؟ با تشکر  

  پاسخ: آن است که با دلسوزی و مهربانی و زبان نرم مضرات بدنی و روحی آن را بازگو کنید بدون این که درگیر شوید و این امر را نیز زیاد تکرار نکنید که موجب دلزدگی شود و از خدا وائمه علیهم السلام نیز کمک بخواهید تا تذکرتان تاثیر کند

 

حقیقت ملائکه الله چیست ؟

سوال : با سلام و خسته نباشيد خدمت استاد.سئوال من از حضرت استاد اين است كه ملائكه آيا قوای عالمند و يا موجوداتی هستند كه قوای عالم به دست آنهاست-اگر ممكن است مقداری راجع به حقيقت ملائكه توضيح دهيد.بنده طلبه درس خارج و از شركت كنندگان جلسات شما هستم.

  پاسخ:حقیقت ملائکه را نمی توانیم درک کنیم لکن موجود است مجرد هستند که تعلق مانند انسان وجودی به ماده ندارند اما مانند حقیقت انسان موجودی مجردند که جنبۀ تجردی آنان بالاتر از تجرد روح انسان است و کار آن ها در عالم به اذن خداوند ظهور می کنند و واسطه در فیوضات الهی هستند

گاهی در اسلام داشتن خودم شک می کنم

سوال : با سلام خدمت شما عارضم این جانب از مشکلی حاد رنج میزنم : گاهی در اوج معنویت هستم ولی درست بعد همن تجربه ناگهان خود را در شرایطی میبینم که در اسلام داشتن خود و حتی انسان بودنم شک میکنم گاهی نفسم چنان افسار اراده ام را میگیرد که گویا مرده ای در برابر خواست ان هستم با این حال باید چه کرد

 پاسخ: انسان حالاتش بطور طبیعی یکسان نیست لکن باید بطور اصولی به یک مسائل اساسی توجه داشته و عمل کند و آن توجه به مسائل اعتقادی و مطالعۀ آن ها به اندازۀ توان فکری خویش و عمل به واجبات و دوری از محرمات و همواره به خداوند متعال هم باید پناه برد از عقب گرد اعتقادی و عملی و همچنین انسان همواره امتحان می شود از این جهت در اوقاتی که حال دارد نباید مغرور شد و از تضرع به درگاه الهی دست بر نداشت، و اگر حال ندارد نباید از رحمت خدا مأیوس شد

نظر ابن سینا ره در باره موسیقی

سوال :  سلام علیکم آهنگ چگونه باعث پیشرفت منفی در سلوک میشود در حالی که ابن سينا(رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبيهات مي‏نويسد: گاهي عارف به «نغمه رخم»، يعني آهنگ ملايم نياز دارد ؟ بنده خودم برخی از موارد احساس میکنم که نیاز به شنیدن آهنگ های ملایم دارم ( هرچند سعی بر گوش نکردن دارم و گوش نمیکنم و به دیگران هم تذکر مبدهم ) ولی برخی از مواقع در خود این احساس را میکنم ! چه راهکاری پیشنهاد میفرمایید ؟

پاسخ: آهنگ حرام باعث عقب گرد می شود و آهنگ ملایم معلوم نیست منظورش موسیقی و غنا باشد شاید مقصود شنیدن قرآن با صدای خوب و نیز شنیدن اشعار و مواعظ از جانب شخصی که تاثیر گذار و صاحب نفس است باشد راهکار همین است که عرض کردم شنیدن قرآن و اشعار و مواعظ با صوت حسن و تکان دهنده باید عملکرد انسان باشد

 

پر حرفی چیست ؟

سوال : با سلام آیا دوری کردن از پرحرفی یا به عبارتی دیگر تمرین برای کم حرف زدن و نگفتن جز ضروریات برای همه توصیه میشود؟آیا کم حرف زدن هم فشار روحی می اورد؟

 پاسخ: باید توجه به وظایف داشت و کم حرف زدن خودش مستقلا سفارش نمی شود بلکه مواظبت به سخن گفتن لازم و مشکل است .

 

حقیقت دین چیست؟

سوال : با عرض سلام و ادای احترام خدمت استاد بزرگوار. چندوقتی است سوالی عمیقا اینجانب را درگیر کرده و از همه امور دینیم از جمله خرده پژوهش های دینی، ادای مستحبات و ... باز نگهم می دارد. آن سوال برای بنده که مقداری اصول عقائد خوانده و نیم نگاهی هم به دیگر مسائل دینی خویش انداخته این است که اساسا حقیقت دین چیست؟ و آن آموزه محوری که تمام آموزه های دین براساس آن قوت گرفته و تفسیر میشوند چه می باشد؟ خواهشمندم تفصیلا پاسخ دهید. 

پاسخ:محور دین اول درک معارف اعتقادی و باور پیدا کردن به حق بودن آنهاست و دوم بندگی حق تعالی در شئون گوناگون زندگی با اطاعت مستمر از دستورات شرع مقدس در مرحلۀ اول انجام واجبات و ترک محرمات و سپس مستحبات و اتصاف به فضایل نفسانی تا زمینۀ قرب الهی حاصل شود

 

چشم برزخی و ستاریت خداوند

سوال : با سلام خدمت استاد بزرگوار.سئوال من این است که چطور داشتن چشم برزخی با ستاریت خداوند میسازد؟بنده طلبه درس خارج هستم و در جلسات حاج آقا شرکت میکنم.لطفا مقداری مبسوط شرح دهید 

پاسخ: ؟ معنای ستاریت آشکار نکردن برای عموم مردم است اما آگاهی بعضی ها ازاعمال انسان که برای تربیت ما است مشکلی ندارد

فلسفه حرمت نگاه به نامحرم

سوال : سلام . فلسفه ی حرمت نگاه به نامحرم حتی اگر هیچ قصد حرامی در کار نباشد چیست؟ با تشکر

 پاسخ: نفس انسان مکّار است نمی توان به فریب های آن گول خورد حضرت یوسف صدیق علیه السلام می فرماید: ان النفس لاماره بالوسوء الّا ما رحم ربی، پس ما چگونه می توانیم چنین ادعایی کنیم که در دیدن هر چیزی لذت و قصد سویی پیدا نشود؟

آیا خدا انسان را به خاطر گناهی به گناه دیگر مجبور میکند؟

سوال : با سلام.آیا ممکن است خدا انسان را به خاطر گناهی به گناهی دیگر مجبورش کند؟ با تشکر

پاسخ: خیر، اگر انسان مبتلا به گناهی می شود به جهت سوء اختیار یا طغیان امیال شهوانی و یا غضب است .

چرا حب النساء در فطرت مرد قرار داده شده است؟

سوال : با سلامی سائلانه خدمت حضرت استادعارضم که:چراذات اقدس الهی حب نساءرادرفطرت مرد قرار داد؟ آیاانشاءصورت انسانی یاآزمایش دلیل قانع کننده ایست لطفا توضیح کامل دهید

پاسخ: خداوند در جریان امور این عالم برای تحقق هدف عالی از خلقت یعنی بندگی خالصانۀ خودش در انسان تمایلات و ادراکات فطری را نهاده تا با درک صحیح عقل و تعبد به شرع ، آنها جهت صحیح پیدا کنند و انسان به هدف مطلوب برسد حب نساء یکی از لوازم جامعۀ انسانی است  .

حضرت جرجیس ع و مکان قبر ایشان

سوال :  آيا حضرت جرجيس (ع) پيامبر بودند يا نه و قبراشان کجاست؟ - آيا پيامبراني هستند که هنوز هم زنده باشند؟

پاسخ: حضرت جرجیس یکی از پیامبران الهی است و قبر ایشان مشهور است که در موصل می باشد. ممکن است پیامبرانی باشند که زنده باشند .

.

خدا که می دانست انسان کافر می شود چرا او را آفرید؟

سوال :   سلام. با این که خدا می دانست انسان گناه می کند و کافر می شود چرا انسان را آفرید؟ منظور این نیست که انسان اختیار دارد یا نه. منظور این است که اصلا چرا آفریده شد؟ اگر آفریده نمی شد گناه هم نمی کرد، کافر هم نمی شد ، با اختیار یا بدون اختیار. با این اعتراض می کنند که هنگام آفرینش اختیار نداشتیم چرا باید عقاب شویم.؟

پاسخ: خداوند انسان را از شرافت ویژه ای برا ی ارتباط خاص با خویش که کمال مطلق است آفریده این مرتبۀ از وجود لوازمی دارد که چرا قدر و ارزش خویش را ندانسته و حفظ نکرده است .

علت گمراهی ابلیس

سوال :   با سلام و آرزوی سلامتی برای حضرت استاد! علت گمراهی ابلیس چیست؟

پاسخ: شیطان در برابر خدای متعال اظهار وجود کرد و سر بندگی بدرگاهش فرود نیاورد و در حقیقت نظر خود را برتر از نظر خداوند دانست و تا آخر بر آن پافشاری کرد .

آیا روح جنس دارد؟

سوال : باسمه تعالی. سلام علیکم. معمولا سوالات شرعی به آدرس و نام شما می فرستند. خواهش می کنم که به این سوال اعتقادی طلاب مفصل جواب بنویسید: آیا روح جنس دارد؟ یعنی همانطور که بدن ما مذکر و مونث دارد ، آیا روح هم جنس دارد؟ این هم معلوم است که مسئله جنس مربوط به این دنیا است. من یکی از عرفا شنیدم که روح جنس ندارد. و اگر واقعا روح جنس نداشته باشد مقصد از این که در قرآن و احادیثی که اسم حوری و غلمان گفته می شود چیست؟

پاسخ: روح در قرآن کریم مصادیق گوناگونی دارد روح انسان که از جانب خداوند متعال افاضه می شود جنسیت ندارد و با جنسیت در این عالم همراه و متحد می شود. اما حوریه و غلمان از مرتبۀ دیگری از فیض حق تعالی افاضه می شود که با روح انسان از جهت مرتبه وجودی متفاوت است اگر چه حقیقت آنها را ما درک نیم کنیم .