آخرین مطالب
بایگانی
منتشر شده در ۱۸ مهر ۱۳۹۷
Print Friendly, PDF & Email

اجعلنی حرزک

اگر ما دیدگاهی داشته باشیم که خود را در  پناه خدا قرار بدهیم، حتماً شیطان در ما سلطه‌ ندارد. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ»شیطان زمان قرآن خواندن و نماز خواندن می‌آید و همین‌طور در امورات مختلف وجود دارد.
توجّه داشته باشیم و این توجّه را به طور صحیح حفظ کنیم که خدا با شیطان هم هست. خدا قبل از این‌که شیطان وسوسه کند و به فکر وسوسه بیفتد،هست، به این باور ‌ها برسیم که خداوند […]

اگر ما دیدگاهی داشته باشیم که خود را در  پناه خدا قرار بدهیم، حتماً شیطان در ما سلطه‌ ندارد. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ»شیطان زمان قرآن خواندن و نماز خواندن می‌آید و همین‌طور در امورات مختلف وجود دارد.

توجّه داشته باشیم و این توجّه را به طور صحیح حفظ کنیم که خدا با شیطان هم هست. خدا قبل از این‌که شیطان وسوسه کند و به فکر وسوسه بیفتد،هست، به این باور ‌ها برسیم که خداوند قبل از هر چیزی بوده است.

ما در ذهن خود این مسئله را مرور می‌کنیم،امّا از باور خبری نیست. حرز قرار دادن خدا تصوّری نیست، واقعی و واقعیّت است، «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ» «أَلا إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحیطٌ»، به هر چیزی محیط است به این هوای آلوده هم محیط است.
نمی‌گوییم انسان از هوا و غذای آلوده احتراز نکند، خیر، همه‌ی این امور باید سر جای خود باشد. امّا آن مقداری که ما از این امور احتراز می‌کنیم، خود را در پناه چیز دیگر قرار می‌دهیم. احتراز کردن یعنی دور شدن از یک چیزی و در پناه یک چیز دیگر قرار گرفتن که این شی‌ء آسیب خود را به من نزند. در همه‌ی این‌ها خدا را حرز قرار بدهیم.

حرز و ذکر را که می‌خوانیم توجّه داشته باشیم این‌ها ابزار است، برای این است ‌که آن توجّه حقیقی برای ما پیدا شود. این‌که اولیای الهی گاهی در برابر یک طاغوتی قرار می‌گرفتند آن طاغوت تأثیر نمی‌گذاشت، در شأن او تأثیر نمی‌گذاشت، چون به آن حقیقتی که طاغوت به آن متکّی است و بنده است توجّه می‌کند، یعنی دیگر تأثیر نمی‌گذارد. منتها گاهی خدا نمی‌خواهد این‌ها در پناه خدای حکیم هستند، ما باید به خدای حکیم ‌ارتباط بدهیم و او را محیط بدانیم.

مطالب مرتبط

دیدگاه های کاربران